ورود کاربران VIP سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش رایگان نرم افزار

منوی سایت

واحد پردازش

تازه های این بخش :

(مربوط به موضوع واحد پردازش)

معرفی برترین نرم افزارهای تست قدرت و فشار CPU در سیستم های کامپیوتری
 
 
معرفی برترین نرم افزارهای تست قدرت و فشار CPU در سیستم های کامپیوتری
 
 
واحد پردازش مرکزی یا CPU یکی از اصلی ترین بخش های هر سیستم کامپیوتری می باشد. در واقع از CPU به عنوان مغز کامپیوتر نیز یاد می شود. وظیفه این قطعه سخت افزاری، محاسبه و اجرای برنامه های نصب شده بر روی سیستم می باشد.
 
هرچه میزان قدرت CPU بیشتر باشد، انجام محاسبات و بازگشایی نرم افزارها نیز سریعتر صورت می گیرد. به همین دلیل یکی از معیارهای سنجش قدرتمندی سیستم های کامپوتری، بررسی میزان توان CPU می باشد.
 
در صورتی که یک سیستم PC و یا لپ تاپ جدیدی خریداری نموده اید و می خواهید از حداکثر قدرت CPU سیستم خود مطلع شوید، می توانید از نرم افزارهای تست قدرت و توان CPU استفاده نمایید. در واقع اینگونه نرم افزارها CPU را در فشار شدیدی قرار می دهند و نهایت قدرت این قطعه را بر اساس میزان سرعت در بارگذاری اطلاعات و همچنین پارامترهای دیگر مشخص می کنند. 
 
در این مقاله می خواهیم به بررسی برخی از نرم افزارهای تست قدرت و توان CPU بپردازیم. با سرزمین دانلود همراه باشید.
 
 
 
برنامه OCCT یکی از برترین ابزارهای تست قدرت و توان پردازنده کامپیوتر می باشد. این نرم افزار به منظور انجام فعالیت های حرفه ای مانند عیب یابی IC های درون CPU و همچنین بررسی نوسان برق این قطعه طراحی و تولید شده است.
 
علاوه بر فعالیت های فوق می توانید یک اسکن کلی از نحوه عملکرد CPU سیستم خود نیز با این نرم افزار انجام دهید. در این حالت میزان قدرت و توان CPU در قالب یک نمودار گرافیکی به شما نمایش داده خواهد شد که می توانید خروجی مورد نظر را در قالب فایل txt نیز دریافت کنید.
 
معرفی برترین نرم افزارهای تست قدرت و فشار CPU در سیستم های کامپیوتری
 
 
 
Prime95 نیز یکی دیگر از ابزارهای تست قدرت CPU می باشد. این برنامه با تحت فشار قرار دادن CPU، به بررسی حداکثر قدرت و توان پردازشی آن می پردازد. این نرم افزار به بررسی نحوه عملکرد ALU و مدارات منطقی درون CPU می پردازد و در نهایت حداکثر میزان بازدهی واحد پردازش را در تست ها و مراحل مختلف به نمایش می گذارد.
 
یکی از مزایای این برنامه رایگان بودن آن می باشد. در واقع شما می توانید در هر زمان و بدون پرداخت هزینه به بررسی CPU خود بپردازید. علاوه بر این قابلیت، امکانات حرفه ای تری نیز برای طراحان قطعات دیجیتال در درون برنامه قرار داده شده است که در صورت علاقه می توانید از آنها نیز استفاده نمایید.
 
معرفی برترین نرم افزارهای تست قدرت و فشار CPU در سیستم های کامپیوتری
 
 
 
یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در زمینه تست سخت افزار کامپیوتر، برنامه AIDA64 Extreme می باشد. در این نرم افزار می توانید علاوه بر تست قدرت CPU، به بررسی میزان سلامت FPU، Cache و GPU نیز بپردازید. 
 
روش کار برنامه به این صورت است که تعدای نخ Thread) 64) بیتی به واحد پردازش ارسال می کند که این امر باعث ایجاد فشار بر روی CPU می گردد. پس از رسیدن به حداکثر فشار، مواردی مانند تست سرعت فن، میزان عملکرد CPU در شرایط بحرانی و ... مورد بررسی قرار می گیرد. 
 
معرفی برترین نرم افزارهای تست قدرت و فشار CPU در سیستم های کامپیوتری
 
 
 
این نرم افزار به صورت انحصاری برای سیستم عامل های ویندوزی طراحی شده است. با استفاده از HeavyLoad می توانید چندین عملیات تکراری را بر روی واحد منطق و پردازش سیستم اجرا نمایید. در این حالت میزان فشار وارد شده بر CPU به حداکثر خواهد رسید و پس از نرم افزار آنالیزی از میزان داغی CPU، سرعت چرخش فن و ... را در قالب یک فایل txt در اختیار شما قرار می دهد. 
 
این نرم افزار نیز همانند سایر رقبای خود به صورت رایگان منتشر شده است و تمامی کاربران ویندوز می توانند از آن به منظور مقاصد شخصی استفاده نمایند.
 
معرفی برترین نرم افزارهای تست قدرت و فشار CPU در سیستم های کامپیوتری
 
 
در این مقاله به بررسی نرم افزارهای تست قدرت و فشار CPU در سیستم های کامپیوتری پرداختیم. در نظر داشته باشید که استفاده همیشگی و مکرر از این نرم افزارها ممکن است در عملکرد CPU تاثیر مطلوبی نداشته باشد. در واقع اینگونه نرم افزارها CPU را در حداکثر حالت فشار ممکن قرار می دهند که تکرار چندین باره این عمل باعث آسیب رسانی به واحد پردازش کامپیوتر می شود. 
 
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص این مقاله می توانید نظرات و سوالات خود را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.
 
 

این مطلب مربوط به موضوع واحد پردازش میباشد.

آشنایی با واحد پردازش گرافیکی(GPU)

(مربوط به موضوع واحد پردازش)

آشنایی با واحد پردازش گرافیکی(GPU)

 

واحد پردازش گرافیکی (به انگلیسی: Graphics processing unit) یا به اختصار GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی (به طور طبیعی به نظر رسیدن تصویر) در کامپیوترهای شخصی، ایستگاه‌های کاری، و یا در کنسولهای بازی است. این واحد گاهی اوقات واحد پردازندهٔ بصری یا VPU نیز نامیده می‌شود. ویژگی‌های واحدهای پردازش مرکزی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آن‌ها را بسیار کارآمدتر از واحد‌های پردازندهٔ مرکزی یا CPU در پردازش الگوریتم‌های پیچید کرده است.


یک GPU معمولا بر روی کارتهای گرافیکی قرار می گیرد، اگر چه کارتهای گرافیکی غیر حرفه‌ای مستقیما بر روی بُرد مادر (OnBorad) قرار می‌گیرند.
GPU ابزاری است شامل تعدادی عملگر‌ ابتدایی گرافیکی، که باعث می‌شود نسبت به CPU در خلق تصاویر بر صفحه نمایشگر بسیار سریعتر عمل کنند.


رایج ترین عملگر‌ها برای گرافیک دو بعدی کامپیوترها شامل عملگر BitBLT است که معمولا در سخت افزار‌های مخصوص یک "Biltter" نامیده می‌شود. این عملگر‌ها برای کشیدن مستطیل، مثلث، دایره و قوس بکار می‌روند. پردازنده‌های گرافیکی جدید، پردازش گرافیک سه بعدی را نیز در رایانه‌ها انجام می‌دهند.

اوایل دههٔ 1980:
واحدهای پردازندهٔ گرافیکی از چیپ‌های گرافیکی بکپارچه در آغاز دهه 80 و 90 زاده شدند. این چیپ‌ها محدود به پشتیبانی از BitBLt بود و غالبا از شیوهٔ طراحی قالب حمایت نمی‌کرد. بعضی از GPUها توانایی اجرای چندین عملگر را در فهرست نمایش دارا می‌باشند، و همچنین می‌توانند از DMA برای کاهش بارگذاری روی پردازندهٔ اصلی استفاده کنند. یک نمونهٔ اولیه ANTIC بود که به عنوان یک کمک‌پردازنده در رایانه‌های آتاری800 و آتاری 5200 استفاده شد. در اواخر دههٔ 80 و اوایل دههٔ 90 سرعت بالاتر ریزپردازنده های همه منظوره به ابزاری محبوب برای GPUهای گران‌قیمت تبدیل شدند. چند بُرد گرافیکی گران‌قیمت که برای رایانه‌های شخصی و ایستگاه‌های کاری استفاده می‌شد؛ عبارت بودند از TI سری 340TMS  (یک CPUی 32بیتی بهینه سازی شده برای استفاده در کارهای گرافیکی؛ همراه با کنترلگر بافر بر روی چیپ آن) برای اجرای سریع رسم توابع. این‌ها مخصوصا برای یک نوع خاص از GPUها برای استفاده در CAD معروف هستند.


همچنین بسیاری از چاپگر‌های لیزری شرکت اپل دارای فنآوری پردازش تصاویر توسط پست اسکریپت بودند. تعداد کمی از کابردهای خصوصی شده از پردازندهٔ دیجیتال سیگنال برای گرافیکی 3 بعدی استفاده می‌کنند از قبیل بازی‌های Atari Games'Hard Drivin یا Race Drivin .


همچنان که فن آوری پردازشگرها پیشرفت می‌کرد، سرانجام برای طراحی حرکت و توابع BitBLT بر روی یک بورد امکان پذیر شد (و سرانجام بر روی یک چیپ) مانند یک کنتلگر منظم fram Buffer مانند VGA .

 
دهه 1980:
ر‍‍ایانه کمودور آمیگا اولین وسیلهٔ پر فروش رایانه‌ای بود که شامل یک biltter در قسمت سخت افزار گرافیکی خود بود. سیستم گرافیک رایانه 8514IBM   اولین رایانهٔ شخصی بود که کارت گرافیکی 2 بعدی را شامل می‌شد.
آمیگا در زمان خودش بی نظیر بود چرا که یکی از خصوصیات آن که امروزه به سیستم شتاب دهندهٔ گرافیکی شناخته می‌شود را دارا بود. تقریبا تمام بار تولید توابع گرافیکی بر عهدهٔ سخت افزار بود، به طور مثال کشیدن خط، پرکردن مساحت و یک کمک پردازندهٔ گرافیکی همراه با مجموعهٔ دستورات داخلی مخصوص به خود. تا قبل از ارایهٔ (و حتی تا مدتی بعد بر روی اکثر سیستم‌ها) هدف عمومی CPU این بود که با تمام جنبه‌های گرافیکی سر و کار داشته باشد.


دههٔ 1990:
در اوایل دهه ی90 با رشد چشمگیر سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، علاقهٔ فراوانی به استفاده از سرعت بیشتر و تفکیک پذیری 2 بعدی بالاتر (bitmapped graphics) که قبلا توسط ایستگاه‌های کاری یونیکس و رایانه‌های مکینتاش شرکت اپل استفاده شده بود) ایجاد گردید. برای بازار فروش تسلط مایکروسافت به معنی تمرکز بیشتر و تلاش بر روی فقط یک میانجی برنامه نویسی بود :
دستگاه میانجی گرافیکی (Graphics Device Interface)


از سال 2000 تا به حال:
با ظهور رابط کاربری DirectX نسخهٔ 8 و توابع مشابه به نام OpenGL، توانایی برنامه‌ریزی سایه‌زنی به قابلیت‌های GPU اضافه شد. هر پیکسل اکنون می‌توانست توسط برنامه‌های کوچک که شامل اضافه شدن بافت تصویری به عنوان ورودی‌ها، و یک برنامهٔ کوتاه توانایی پردازش هر یک از مختصات سه بعدی را پیش از نمایش تصویر دارا بود .ان ویدیا بازار را با ارایهٔ اولین چیپ با توانایی سایه‌زنی برنامه‌ریزی شده در دست گرفت: جی فورس 3 (GeForce 3) که البته به 20NV  نیر مشهور است. در اکتبر 2002، شرکت ATI با معرفی Radoen 9700 که با نام 300R نیز شناخته می‌شود، اولین شتابدهندهٔ دایرکت 3 بعدی نسخهٔ  9 را معرفی کرد.

 
توابع مربوط به یک محاسبه:
GPUهای جدید از بسیاری از ترانزیستورهایشان برای محاسبهٔ مربوط به گرافیک سه بعدی رایانه‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها در ابتدا برای شتاب دادن به حافظهٔ اصلی، نقشه برداری بافت ها، رندر کردن کثیرالاضلاع‌ها و به طور کلی چندگوشه‌ها استفاده می‌شدند. ولی بعدا برای کارهای سخت‌تر از جمله شتاب دادن به محاسبات هندسی مانند تبدیل رئوس از یک دستگاه مختصات به یک دستگاه مختصات دیگر استفاده شد. اخیرا با گسترش GPU‌ها , آنها سایه زنی‌های قابل برنامه‌ریزی و رئوس و بافت‌ها را اداره می‌کنند همچنین با بسیاری از عملگر‌های پشتیبانی شده توسط CPU‌ها و الحاقی و محاسبهٔ مقادیر واسط بین دو نقطه، با تکنیک reduce aliasing) و Color Space با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد.


این مطلب مربوط به موضوع واحد پردازش میباشد.
سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش نرم افزار

سرزمین دانلود را دنبال کنید !

عضویت در خبرنامه سرزمین دانلود

با وارد کردن ایمیل خود و سپس تایید آن، جدیدترین مطالب و نرم افزار ها برای شما ارسال می شود:



------------------------------------------