ورود کاربران VIP سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش رایگان نرم افزار

منوی سایت

آشنایی با 3DMAX

تازه های این بخش :

آشنایی با نرم افزار تری دی مکس

(مربوط به موضوع آشنایی با 3DMAX)

آشنایی با نرم افزار تری دی مکس

 

 

 

 

نرم افزار تری دی مکس (3D Max) بدون شک معروف ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار سه بعدی سازی است.
 
افرادی که قصد کار با برنامه 3D Max را دارند، باید از قوه تخیل بسیار بالا برخوردار باشند. زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه، تخیل پردازی در دنیای مجازی ای است که با آن سر و کار دارید. در مرحله بعد باید به تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس تصویر بر روی جسم مورد نظر، یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف آشنا باشید.
 
 
کاربردهای تری دی مکس در معماری
معماران و گرافیست‌ ها می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند. کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد.
 
3D Max از نقشه ها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار Autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد. همچنین به کمک 3ds Max میتوان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود.
 
طراحی هایی مثل Interior and Exterior Design را هم میتوان توسط تری دی مکس انجام داد. و با خروجی گرفتن از طرح ها میتوان سازه ها را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص آن را از بین برد، که این موضوع کمک شایانی به معماران میکند.
 
 
مدل سازی
تری دی مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد. این نرم افزار با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند، به کاربر برای مدل سازی کمک می‌کند.
 
در نرم افزار 3D Max سه روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:
- MeshPolygon Modeling
- Patch Modeling
- NURBS Modeling
 
 
دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارتند از :
 
Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده (مانند جعبه یا کره) به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (MeshPolygon Modeling)
 
Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (Spline) انجام گرفته، و سپس با تغییر در محل قرار گیری گره‌های آن (Vertex) به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)
 
 
متحرک سازی (پویانمایی)
از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار، قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد. که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است. همچنین این محصول دارای پلاگین های متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت Character Animation که در نسخه های جدید این نرم افزار به آن توجه بسیار شده است، دارای توانایهای جدیدی میباشد که از جمله این توانایی ها میتوان به پلاگین CAT اشاره کرد.
 
معروف ترین ابزارهای ساخت انیمیشن در نرم افزار تری دی مکس عبارتند از:
Biped , Bone , IK Solvers , Animation CAT , Reactor 
 
 
رندر (Render)
عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در نرم افزار تری دی مکس. که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render Engine) انجام میگیرد.
 
نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد:
Scanline Renderer
Mental Ray
RenderMan (پلاگین)
V-Ray (پلاگین)
Brazil R/S (پلاگین)
FinalRender (پلاگین)
Maxwell Render (پلاگین)
Fry Render (پلاگین)
 
در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد. این موتور رندر توسط شرکت Chaos Group به بازار عرضه شده است.

این مطلب مربوط به موضوع آشنایی با 3DMAX میباشد.

آشنایی با محیط نرم افزار 3DMax

(مربوط به موضوع آشنایی با 3DMAX)

آشنایی با محیط نرم افزار  3DMax


محیط برنامه پنجره ای است شامل دیدگاه ها ، نوار ابزار ، منو ها و پانل ها.

- نوار منو :
نوار منو درست در زیر نوار عنوان برنامه قرار دارد که تمام فرمان ها و عملیات قابل اجرا در 3DS MAX در این منوها موجود است.
- منوی File
این منو شامل فرمان های زیر می باشد:

فرمان New :
اجرای این فرمان سبب پاک شدن صحنه فعلی و جایگزینی صحنه جدید می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl+N می باشد.

فرمان Reset :
این فرمان تمام تنظیمات نرم افزار را به صورت پیش فرض تغییر می دهد.

فرمان Open :
به کمک این فرمان می توانید فایل های با پسوند (MAX) یا یک فایل کاراکتر (CHR) یا فایل رندر VIZرا باز کرد. فایلهای (DRF) یک فایل صحنه از یک رندر VIZ است این نوع فایل ها شباهت زیادی به فایل های Max دارند اما توسط رندر شرکت AutoDesk رندر می شوند.

ObseleteFlle :
هرگاه فایلی از نسخه های قبلی Max وارد نسخه جدید آن کنید این پنجره باز می شود که به شما می گوید این فایل برای نسخه پایین تر 3DSMAX است.

فرمانOpen Recent :
این فرمان فهرستی از جدیدترین فایل ها که باز شده را در اختیار شما قرار می دهد و تعداد این فایلها را تا 9 می توان افزایش داد برای تغییر آن می توانید به این منو بروید.
Customize >Preference>File- Recent Files in File menu

فرمان Save :
برای ذخیره سازی یک صحنه از این فرمان استفاده می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl+S است.

فرمان Save as :
به کمک این فرمان می توانید فایلهای Max یا کاراکتر (CHR) را در مکان ها و جاهای متفاوت ذخیره کنید.

فرمان Save Selection :
به کمک این فرمان می توانید اشیاء منتخب در صحنه را ذخیره کنیم البته اشیایی که به صورت سلسله مراتبی هستند به ترتیب سلسله مراتب ذخیره می شوند.

فرمان Merge :
به کمک این فرمان می توانید چند صحنه را ادغام کنید.

فرمان Export :
به کمک این فرمان می توانید فایلهای MAX را به صورت فایلهای دیگر خروجی بگیرید فرمت های خروجی به شرح زیر است. 3D Studio (3DS) Adobe illustrator (Ai) ASC scene Export (ASE) Auto CAD (DWG) Auto CAD (DXF) Shockwave 3D Film Box (FBX) Initial Graphics Exchange Standard (IGES) Lights cape material (ATR) Lights cape Blocks (BLK) Lights cape Parameter (DF) Lights cape Layers (LAY) Lights cape View (VW) Lights cape Preparation Flle (LP) Stereo lithography (STL) VRML 97 (WRL)

فرمان Import :
توسط این فرمان می توانید فایل هایی که از نوع MAX نیست را به داخل نرم افزار وارد نمود.

فرمان Merge Animation :
توسط این فرمان می توان اطلاعات متحرک سازی شی دیگر یا صحنه را به شی یا صحنه ای وارد و منتقل کنید.

فرمان Replace :
توسط این فرمان قادر خواهید بود که شی یا شکل هندسی ساده تری جایگزین یک شی پیچیده تر در صحنه نموده و پس از انجام عملیات ( متحرک سازی ) دوباره شی هندسی را جایگزین کنید.

فرمان Export selected :
به کمک این فرمان می توانید شی یا اشیاء انتخابی را خروجی بگیرید.

فرمان Summary Info :
این فرمان قادر است اطلاعات آماری مربوط به صحنه جاری را در اختیار شما قرار می دهد.

فرمان Flle Properties :
به کمک این فرمان می توانید خصوصیات فایل جاری را مشاهده کنید و در این پنجره می توانید اطلاعاتی جانبی را که مربوط به فایل هست به آن اضافه کنید.

فرمان View Image Flle :
به کمک این فرمان می توانید تصاویر ساکن موجود را مشاهده کنید در واقع آن یک برنامه کمکی برای مشاهده عکس است.


این مطلب مربوط به موضوع آشنایی با 3DMAX میباشد.
سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش نرم افزار

سرزمین دانلود را دنبال کنید !

عضویت در خبرنامه سرزمین دانلود

با وارد کردن ایمیل خود و سپس تایید آن، جدیدترین مطالب و نرم افزار ها برای شما ارسال می شود:



------------------------------------------