ورود کاربران VIP پشتیبان سایت امروز به 17 کامنت پاسخ داده است. (اطلاعات بیشتر) سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش رایگان نرم افزار

منوی سایت

XBOX360

تازه های این بخش :

پر فروش‌ ترین کنسول‌ بازی سال 2011 معرفی شد ( + عکس)

(مربوط به موضوع XBOX360)

پر فروش‌ ترین کنسول‌ بازی سال 2011 معرفی شد ( + عکس)

 


ایکس باکس 360 توانست بهترین فروش کنسول بازی را در سراسر جهان در سال 2011 بدست آورد.

به گزارش  بخش خبری سرزمین دانلود مایکروسافت در حال حاضر می‌تواند ادعا کند که بهترین فروش کنسول‌ بازی را در سراسر جهان در سال 2011 از آن خود کرده است.

شرکت مایکروسافت با انتشار گزارش مالی خود در سال 2011 اعلام کرد که توانسته است بیش از 14.9 میلیون دستگاه ایکس باکس 360 را در سراسر چهان به فروش برساند. این اولین‌ بار است که این شرکت میزان فروش دستگاه‌های بازی خود را برای یک سال کامل رسما اعلام می‌کند.

ایکس باکس 360 با این میزان فروش توانسته است که سایر کنسول‌های بازی مانند کنسول  پلی استیشن 3 را که به فروش 14.1 میلیون و نیتندو با 10.33 میلیون فروش را در سال 2011 پشت سر بگذراند و عنوان پر فروش ترین و محبوب ترین کنسول بازی سال 2011 را از آن خود کند.


این مطلب مربوط به موضوع XBOX360 میباشد.

نکات مهم قبل از خرید کنسول XBOX360

(مربوط به موضوع XBOX360)

نکات مهم قبل از خرید کنسول XBOX360

 

 

کنسول ایکس باکس 360 طرفداران بی شماری دارد.در این مقاله در سایت سرزمین دانلود شما را با نکاتی قبل از خرید این دستگاه آشنا خواهیم نمود.   

کنسول xbox360 در سه مدل Core و Premium و Elite و همچنین به تازگی در یک مدل محدود به نام Halo Edition عرضه شده است.

● مدل Elite شامل:
ـ یک عدد کنسول xbox360 به همراه خروجی HDMI با قاب و کیس کاملا مشکی
ـ یک هارد 120 گیگابایتی
ـ یک دسته بی سیم با رنگ سیاه (Wireless Controller)
ـ یک هدست برای کار در محیط Xbox Live (به دسته وصل می شود)
ـ کابل انتقال صدا و تصویر که هم شامل Component HD می باشد و هم Composite A/V معمولی (دارای 6 فیش خروجی می باشد)
ـ کابل HDMI
ـ کابل انتقال صدا به صورت Optical و Component (قابل استفاده به همراه کابل HDMI)
ـ یک سیم شبکه (Ethernet) برای اتصال به شبکه کامپیوتر
ـ یک ماه اشتراک مجانی Gold در Xbox Live

● مدل Premium شامل:
ـ یک عدد کنسول xbox360
ـ یک هارد 20 گیگابایتی
ـ یک دسته بی سیم (Wireless Controller)
ـ یک هدست برای کار در محیط Xbox Live (به دسته وصل می شود)
ـ کابل انتقال صدا و تصویر که هم شامل Component HD می باشد و هم Composite A/V معمولی (دارای 6 فیش خروجی می باشد)
ـ یک سیم شبکه (Ethernet) برای اتصال به شبکه کامپیوتر
ـ یک ماه اشتراک مجانی Gold در Xbox Live

● مدل Core شامل:
ـ یک عدد کنسول xbox360
ـ یک دسته سیم دار (USB)
ـ کابل انتقال صدا و تصویر که فقط Composite A/V می باشد (دارای 3 فیش خروجی می باشد)
ـ یک ماه اشتراک مجانی Gold در Xbox Live

● مدل Halo Edition شامل:

(این مدل در واقع همان مدل Premium با کمی تغییرات که دارای تولید محدودی نسبت به سایز مدل ها می باشد و نمی توان آنرا به عنوان یک مدل مجزا فرض کرد)
ـ یک عدد کنسول xbox360 به همراه خروجی HDMI با قابی به رنگ سبز تیره و با نوار نارنجی برروی در درایو
ـ یک هارد 20 گیگابایتی
ـ یک دسته بی سیم با رنگ سبز تیره (Wireless Controller)
ـ یک Play & Charge Kit که دارای یک پک باتری و دستگاه شارژ و همچنین سیم usb برای شارژ باتری دسته از طریق کنسول می باشد.
ـ یک هدست برای کار در محیط Xbox Live (به دسته وصل می شود)
ـ کابل انتقال صدا و تصویر که هم شامل Component HD می باشد و هم Composite A/V معمولی (دارای 6 فیش خروجی می باشد)
ـ یک سیم شبکه (Ethernet) برای اتصال به شبکه کامپیوتر
ـ یک ماه اشتراک مجانی Gold در Xbox Live
همچنین گفته می شود که CPU های این مدل 65nm ی هستند که در کاهش دمای pu تاثیر بسزایی دارد. (هنوز این مطلب به صورت رسمی از طرف خود مایکروسافت تایید نشده است)

● توجه:
هر سه پک، دقیقا دارای یک نوع کنسول و با قدرت کاملا یکسانی می باشند، تنها تفاوت آنها در لوازم جانبی آنهاست. (البته Elite و Halo Edition دارای خروجی HDMI می باشد که در دو کنسول دیگر وجود ندارد)

تمامی لوازمی که در پک Core موجود نمی باشند را به صورت جداگانه می توان خریداری نمود و به کنسول اضافه کرد.

کارت حافظه (Memory Card) در هیچ یک از سه مدل موجود نمی باشد و در صورت نیاز می بایست آنرا به صورت جداگانه تهیه نمود. در حال حاضر دو مدل کارت حافظه 64 مگابایتی و 512 مگابایتی برای این کنسول موجود است که قیمت اولی 40$ و قیمت دومی 50$ می باشد.

قیمت مدل Elite برابر 449$ و Premium برابر 349$ و Core برابر 279$ و Halo Edition برابر 400$ در بازار های جهانی می باشد

در حال حاضر خرید مدل Premium بسیار با صرفه تر می باشد به دلیل اینکه شما با اختلاف 100$ بیشتر نسبت به مدل Core، وسایلی رو می خرید که ارزش آنها در صورت خرید جداگانه بسیار بیشتر از 100$ خواهد بود و بعضی از آنها مانند هارد دیسک بسیار برای این کنسول لازم می باشند و شما دیر یا زود به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. مدل Elite نیز به دلیل این که تازه وارد کشور شده است با قیمت بسیار زیادی فروخته می شود که اصلا خرید آن فعلا به صرفه نیست. همچنین وقتی مدل Core را خریداری می کنید مجبورید جهت سیو کردن بازی ها حداقل یک مموری کارت هم خریداری کنید که با احتساب خرید این مموری قیمت Core بسیار به قیمت Premium نزدیک می شود. (در مدل Premium و Elite به دلیل داشتن هارد دیسک احتیاج به مموری کارت ندارید!)

چنانچه بین خرید دو مدل Elite و Premium دچار مشکل شده اید باید بگوییم که اگر شما دارای یک HDTV با ورودی HDMI می باشید و قصد دانلود فیلم و شو های مختلف از LIVE Market Place را دارید خرید مدل Elite برای شما بسیار به صرفه تر خواهد بود؛ در غیر این صورت با توجه به اینکه شما قادر نیستید روی هارد دیسک کنسول 360 هر چیزی رو بریزید خرید مدل Premium برای شما به صرفه تر خواهد بود.

 

Region
عبارت Region در واقع یک نوع قفل منطقه ای است که باعث می شود کنسول و بازی هایش محدود به یک قاره و یا منطقه شوند. به طوری که به فرض بازی هایی که در قاره امریکا به فروش می رسند فقط برروی کنسول هایی که در آن قاره خریداری شده اند اجرا می شوند.

کنسول xbox360 دارای 3 نوع region مختلف می باشد:

1) NTSC UC: این ریجن مختص به قاره امریکا (امریکای شمالی و جنوبی) می باشد.


2) NTSC J: این ریجن فقط مربوط به کشور ژاپن و کره می باشد.
NTSC J/Asia: این ریجن مختص به کشور های آسیای شرقی مثل تایوان، سنگاپور و ... می باشد. (این ریجن در واقع همان NTSC/J می باشد و بازی های این ریجن و ریجن ژاپن یکی هستند و فقط تفاوت آنها در زبان های موجود در بازی است)

3) PAL: این ریجن مختص به قاره اروپا، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، استرالیا و نیوزلند می باشد.

● توجه:
Region Lock به طور کلی فقط مختص به کنسول 360 نمی باشد و کنسول های گذشته از قبیل ps2 ،xbox ،gc و ... نیز دارای قفل منطقه ای بودند ولی مود چیپی که جهت کپی خور شدن کنسول برروی آنها نصب می شد قفل منطقه ای را نیز در این کنسول ها می شکست.

تمامی این ریجن ها در بازار ایران یافت می شوند و شما بسته به شرایط خود می توانید ریجن مورد نظر خود را تهیه نمایید.

مفاهیم ntsc یا pal سیستم های استاندارد پخش تصاویر تلویزیونی می باشند که در کشور های مختلف فرق دارند.

ریجن های مختلف از لحاظ کیفیت ساخت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تقریبا تمامی کنسول های xbox360 ساخت کشور چین می باشند حتی ورژن های امریکایی.

Xbox360 Elite در حال حاضر فقط دارای ریجن NTSC UC و NTSC J می باشد.

ریجن های NTSC UC و NTSC J به علت اینکه کشور های آنها از برق 110 ولت استفاده می کنند دارای پاور آداپتور 110 ولت می باشند و جهت تبدیل آنها به برق 220 ولت (ولتاژ ایران) باید از یک ترانس مبدل 110 به 220 استفاده نمایید. (تقریبا اکثر مغازه دار ها این ترانس ها رو نیز به همراه کنسول می فروشند) ولی ریجن PAL و NTSC J/Asiaدر جعبه خود دارای پاور آداپتور 220 ولت می باشند و احتیاج به هیچ ترانسی ندارند.

ریجن کنسول ها برروی جعبه (پشت جعبه) کنسول ذکر شده است که به راحتی قابل تشخیص می باشد. توجه داشته باشید که NTSC J/Asia با همان نام NTSC J عرضه می شود و کلمه Asia را ندارد.

جهت تشخیص ورژن NTSC J از NTSC J/Asia کافی است به روی جعبه نگاه کنید، برای NTSC J نوشته شده: Only For Japan

 


سری های اولیه xbox360 های مدل Premium ورژن ژاپن (NTSC J) دارای دو وسیله اضافی می باشند:

- یک مینی ریموت کنترل برای کنترل کردن کنسول

- یک نسخه دمو از بازی Final Fantasy XI (این بازی فقط آنلاین هست)

در حال حاضر به علت اینکه بازی های کپی شده ورژن های NTSC UC و NTSC J در بازار ایران بیشتر یافت می شوند خرید این دو ورژن در حال حاضر به صرفه تر می باشد. (البته با توجه به اینکه ریجن J/Asia دارای پاور آداپتور 220 ولت می باشد خرید آن بیشتر از ریجن J توصیه می شود) البته در انتخاب ریجن کنسول، جایی هم که می خرید تاثیر داره چون به فرض مغازه ای که بیشتر کنسول NTSC UC می فروشه به طبع بیشتر بازی های این ریجن رو هم میاره

Region Free به معنای نداشتن قفل منطقه ای می باشد. تعدادی از بازی های xbox360 (بسته به نظر خود سازنده) Region Free می باشند یعنی بازی بر روی تمامی یا بعضی از ریجن ها اجرا می شود. به فرض بازی NTSC UC می باشد ولی برروی ریجن های دیگر نیز اجرا می شود. البته Region Free همواره به معنی اجرا روی تمامی ریجن ها نیست و امکان داره که بازی ای Region Free باشه ولی فقط روی کنسول های PAL و NTSC J اجرا شه ولی روی NTSC UC اجرا نشه.

همچنین ریجن های J/Asia و J از لحاظ اجرای بازی های ریجن فری با هم متفاوت هستند.
با کمی تحقیق درباره بازی مورد نظر می توان از Region Free بودن یا نبودن آن اطلاع پیدا کرد.

 


Xbox360 در حال حاضر با سه مدل درایو مختلف ساخته می شود:

Samsung/Toshiba
LG/Hitachi
Benq

هر یک از این سه مدل نیز خود دارای ورژن های مختلفی می باشند که برای جلوگیری از گمراه شدن از ذکر آنها خودداری می کنیم.

ابتدا ذکر شود که درایو های Benq که به تازگی نیز کپی خور شده اند فقط در مدل های Halo Edition، سری های جدید Elite و همچنین Premium های جدید که دارای ورودی HDMI و همچنین heatsink اضافه می باشند وجود دارد. از مزیت های این درایو نسبت به دو مدل دیگر می توان به صدای نسبتا کمتر و کیفیت بهتر ساخت اشاره کرد، اما دو مدل قبلی یعنی Samsung/Toshiba و LG/Hitachi در کل کیفیت ساخت یکسانی دارند. البته مدل Benq و Samsung در کل از کیفیت بهتری از نظر اجرای دیسک های کپی برخوردارند و درایو LG در هنگام خواندن دیسک ها کمی صدای بیشتری دارد در صورتی که آن دو نرم تر و آرام تر دیسک ها را می خوانند.

در ضمینه مقایسه فیرمور های هر سه درایو می توان گفت: فریمور درایو های Samsung سریعتر آپدیت می شوند و در حال حاضر از ویژگی های بیشتری برخوردار می باشند، به طوری که جدیدترین فیرمور درایو Samsung ورژن 5.3 می باشد در صورتی که جدیدترین فیرمور درایو LG ورژن 2.4 می باشد. مهمترین برتری فیرمور درایو های Samsung در حال حاضر این است که به شما اجازه می دهد از DVD5 (دی وی دی معمولی) نیز برای اجرای بازی ها استفاده کنید، بنابراین اجرای بازی های xbox1 را راحتر می کند.

البته این فیرمور ها دیگر به روز نخواهند شد و در حال حاضر فقط یک نوع فیرمور برای تمامی مدل ها موجود است چرا که:

بعد از جریان بن شدن کنسول ها که در ماه May 2007 توسط مایکروسافت انجام شد و در طی آن کنسول های هک شده همگی از LIVE بن شدند، هکر ها فریمور جدیدی را با نام iXtreme (که آخرین ورژن آن 1.2 می باشد) عرضه کردند که در واقع ضد بن می باشد و در حال حاضر برای تمامی مدل های درایو های Samsung و Hitachi و همچنین به تازگی برای درایو Benq موجود می باشد. البته این فیرمور دیگر قابلیت های فیرمور های قبلی از قبیل اجرای DVD5 را ندارد ولی برای ورود به LIVE مطمئن می باشد.

● توجه:
بازی های xbox360 همگی برروی DVD دولایه (DVD9) می باشند و معمولا بین 6 تا 8 گیگ از فضای دیسک را اشغال کرده اند.

کیفیت خواندن دیسک های کپی و همچنین دیسک های مالزی (استمپری) در هر دو مدل تقریبا یکسان می باشد و امکان اینکه که کنسول از همان روز اول با خواندن یسری از دیسک های کپی مشکل داشته باشد وجود دارد که با تنظیم لنز می توان این مشکل را برطرف ساخت. مواردی مانند اینکه درایو LG/Hitachi دیسک های کپی را اجرا نمی کند وی یا مشکل دارند کاملا غلط می باشد و فقط افرادی به منظور سود جویی این مطالب را مطرح می سازند.

فقط در شرایطی که شما کنسول از قبل کپی خور شده تهیه نمایید (به دلیل اینکه کنسول قبلا جهت کپی خور شدن باز شده است) قادر خواهید بود که نوع درایو مورد نظر را انتخاب نمایید. چنانچه کنسول آکبند خریداری کنید تشخیص اینکه درایو کنسول کدام مدل می باشد وجود ندارد چرا که تا درایو کنسول eject نشود نمی توان مدل را آنرا فهمید و هیچ کدام از مغازه دار ها نیز کنسول آکبند را برای مشتری باز نمی کنند مگر آنکه 100% قصد خرید آنرا داشته باشد.

درایو های Samsung دیگر در مدل های جدید که بعد از نیمه دوم سال 2007 تولید شده اند وجود ندارد.

برای تشخیص اینکه درایو کنسول شما کدام مدل می باشد کافی است تا درایو کنسول را eject کرده و به شکل قاب آن دقت کنید.

● منظور از اینکه کنسول مشکل حرارتی (3 چراغ قرمز) دارد چیست و چگونه می توان آنرا تشخیص داد؟
اصولا یکی از اشکالاتی که بر کنسول xbox360 وارد می شود این است که این کنسول به دلیل رقابت شدید و تلاش برای عرضه سریع در سال 2005 باعث شد که این کنسول تحت یکسری تست های لازم جهت کنترل کیفیت قرار نگیرد، بنابراین در هنگام لانچ دارای ایراداتی بود. یکی از مهمترین این ایرادات مشکل گرم کردن بیش از حد کنسول بود که باعث می شد کنسول در مواقعی هنگ کند و در بعضی موارد دیگر کار نکند! البته این مشکل شامل تمامی کنسول ها نمی شد و درصدی از آنها را شامل می گشت. شرکت مایکروسافت پس از بررسی های لازم خط تولیدxbox360 را چند ماه بعد عوض کرد و ایرادات آن را تا حدود زیادی برطرف ساخت به طوری که در کنسول هایی که بعد از تاریخ فوریه (February) سال 2006 تولید شدند این مشکل حرارتی دیگر وجود نداشت. این که کنسول مشکل حرارتی دارد یا خیر را فقط از طریق چند ساعت روشن گذاشتن و بازی کردن با آن می شود فهمید و راه دیگری ندارد. بنابراین در هنگام خرید نمی توانید از سالم یا خراب بودن کنسول آگاه شوید.

بنابراین توجه به تاریخ ساخت کنسول xbox360 بسیار مهم است! و توصیه ما این است که تا حد امکان کنسولی را بخرید که تاریخ آن بعد از فوریه 2006 باشد. اکثر کنسول های ورژن NTSC J که دارای ریموت کنترل می باشند مال قبل از فوریه هستند. البته چنانچه گفته شد این مشکل کاملا شانسی است و ممکن است تاریخ تولید کنسول شما قبل از فوریه باشد و هیچ گونه مشکلی هم نداشته باشد. البته چنانچه گفته شد این مشکل کاملا شانسی است و ممکن است تاریخ تولید کنسول شما قبل از فوریه باشد و هیچ گونه مشکلی هم نداشته باشد. البته هیچ تضمینی هم وجود ندارد که اگر شما کنسولی بعد از فوریه بخرید حتما آن کنسول بدون مشکل و با کیفیت خواهد بود!

● توجه:
مدل Elite که سری جدید این کنسول می باشد دارای کمی تفاوت و تغییرات در مادربرد کنسول می باشد و همچنین مدل Halo Edition نیز دارای کیفیتی به مانند Elite می باشد و با گذشت زمان از عرضه این مدل ها ثابت شده است که این دو مدل دارای کیفیت به مراتب بالاتر و آمار خرابی خیلی خیلی کمتری نسبت به مدل های قبلی می باشند.

مشکل حرارتی کنسول یعنی ارور 0102 به مشکل 3 چراغ قرمز و یا ring of death معروف است.

چنانچه کنسول شما دچار چنین مشکلی شود یا باشد می توانید آنرا به کمک سشوار صنعتی تعمیر نمایید. (البته این کار همیشه نتیجه مثبتی در بر ندارد.)

جهت مشاهده تاریخ ساخت کنسول کافی است به برچسبی که در پشت آن قرار دارد مراجعه کرده و به تاریخی که در جلوی کلمه MFR Date ذکر شده توجه کنید.

چناچه کنسول آکبند باشد کافی است به روی جعبه دقت کنید. یک قسمت کوچک برروی آن قرار دارد که روی آن نوشته شده: Lift for Serial Number. با فشار دادن این قسمت با انگشت می توانید به راحتی برچسب پشت کنسول را بدون باز کردن در جعبه مشاهده نمایید.

در کل xbox360 سیستم تهویه خیلی قوی ای نسبت به پردازشگر قوی خود ندارد و مهم ترین شرط در سالم نگاه داشتن این کنسول، ایجاد یک محیط مناسب در زمینه تهویه کنسول می باشد. سعی کنید آنرا در محیط های باز و نسبتا خنک قرار دهید! همچنین خرید Intercooler برای خنک نگاه داشتن و تهویه بهتر این کنسول نیز توصیه می شود.


این مطلب مربوط به موضوع XBOX360 میباشد.

بررسی کامل و تخصصی کنسول XBOX360 شرکت مایکروسافت

(مربوط به موضوع XBOX360)

بررسی کامل و تخصصی کنسول XBOX360 شرکت مایکروسافت

 

 

در این مقاله کنسول بازی XBOX360 شرکت مایکروسافت که رقیبی جدی و سر سخت برای کنسول پلی استیشن شرکت سونی و شرکت نینتندو م یباشد را مورد بررسی کامل قرار خواهیم داد.با ایم مقاله اموزشی در سایت سرزمین دانلود با ما همراه باشید.


● کنسول XBOX360:
کنسول XBOX360 در تاریخ 22 نوامبر سال 2005 با قدرت تمام و بدون هیچ رقیبی وارد از آن زمان تا کنون به عنوان کنسولی خوب در پردازش بازی های پیش رفته شناخته می شود. لازم به ذکر است , درابتدا تیم توسعه دهنده کنسولهای بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX360 را با نام xenon یا 2 xenon به بازار معرفی کند , اما شرکت مایکروسافت سرانجام برای اینکه طیف اثر گذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند, نام XBOX360 را بر آن نهاد. به کارگیری عدد 360 در این کنسول بیشتر برای نشان دادن این مساله است که کنسول XBOX 360 قادر به پوشش دادن طیف وسیعی از کاربران در کاربردهای مختلف خواهد بود و این مساله برای شرکت مایکروسافت به عنوان مهم ترین عامل در نامگذاری کنسول XBOX360 به حساب می آید . به گفته کارشناسان این کنسول اولین جهش بزرگ برای ساخت کنسولهای پیشرفته ای است که در آن کاربر می تواند به لذت واقعی یک محیط سه بعدی در یک صفحه نمایش 60 اینچی دست یابد. شرکت مایکروسافت دو مدل کنسول xbox360 را با نامهای XBOX 360 premium و XBOX 360 Core به بازار ارائه کرده است .

● دسته بازی در XBOX 360:
کنسول XBOX 360 حداکثر از چهار کنترلی بی سیم و سیم دار به صورت همزمان پشتیبانی می کند. کنترل هایی که به صورت سیمی به کنسول مرتبط می شوند، به وسیله سه کانکتور جلویی و یک کانکتور پشتی دستکاه به کنسول مرتبط می شوند. همچنین کنسول xbox 360 از صفحه کلید USBبرای اتصال به دستگاه پشتیبانی می کند. اما در این حالت صفحه کلید بیشتر برای وارد کردن اطلاعات و متن کاربرد دارد و نمی توان از آن برای اجرای بازی استفاده نمود. البته دسته بازی طراحی شده در این کنسول از لحاظ طراحی شباهت فراوانی به دسته بازی نوع Sکنسول XBOX دارد. نوع سیم دار این دسته بازی نیز دارای سیمی به طول 47/2 متر است تا کاربر بتواند با فاصله مناسبی از تلویزیون قرار گیرد و به راحتی به انجام دادن بازی دلخواه خود بپردازد . قابلیت جالبی که در این نوع گیم پد وجود دارد , هماهنگی آن با تمام دستگاه های که مجهز به USBو سیستم عامل ویندوز XPاست که این موضوع امکان استفاده از آن را روی کامپیوتر امکان پذیر می سازد.

نوع بی سیم این دسته بازی نیز، فاصله 9 متر را با رو باتری AAاز نوع NimH پشتیبانی می کند که این فاصله برای یک دسته بازی بی سیم فاصله مناسبی است . شرکت مایکروسافت برای آگاهی کاربر از فعال بودن دسته بازی بی سیم، قابلیت جالبی را در کنسول 360 XBOX تعبیه نموده است. برای این منظور در صورت اتصال دسته بازی به کنسول XBOX360، در اطراف دکمه پاور دستگاه، چراغی روشن می شود که به وسیله آن کاربر قادر خواهدبود از ارتباط میان کنسول و دسته بازی آگاه شود. همچنین در صورت کاهش توان باتری گیم پد بی سیم، چراغ اطراف پاور به صورت چشمک زن به کاربر هشدار خواهدداد.

● امکانات کلی XBOX 360

● هارددیسک پرتابل:
این دستگاه به یک هارددیسک بیست گیگابایتی SATA مجهز است که امکان ذخیره بازی، موسیقی و دموهای بازی را به کاربر می دهد. چهارده گیگابایت از فضای این هارددیسک برای کاربر قابل استفاده است، زیزا در حدود شش گیگابایت از فضای این هارددیسک توسط نرم افزار و امکانات جانبی موجود در کنسول استفاده شده است.

● کارت حافظه:
وجود یک کارت حافظه 64 مگابایتی، امکان انتقال ذخیره بازی را به کاربر می دهد. با وجود این کارت حافظه، کاربر قادر است پروفایل خود را از کنسولی به کنسول دیگر انتقال دهد و بدون کوچک ترین مشکلی، بازی خود را در یک کنسول دیگر ادامه دهد. ضمن اینکه هم اکنون حافظه های جدیدی با ظرفیت 256 مگابایت به بازار عرضه شده اند که از سرعت و قابلیت های بالاتری نسبت به این نوع حافظه ها برخوردار هستند.

● کارت شبکه بی سیم:
وجود کارت شبکه بی سیم با قابلیت پشتیبانی از انواع فرمت های انتقال داده در شبکه، امکان ارتباط کنسول XBOX 360 را با انواع شبکه های بی سیم مهیا می کند. البته این کارت شبکه به صورت مجزا و با قیمتی حدود 90 هزار تومان به فروش می رسد.

● گوشی:
وجود گوشی به بازیکن امکان می دهد هنگامی که با ویژگی XBOX Live با دیگر دوستان خود در حال بازی است، همزمان بتواند با آنها صحبت کند. این گوشی در کنسول XBOX 360 به کانکتوری که در زیر دسته بازی قرار دارد، وصل می شود و این مساله امکان استفاده سریع از این وسیله را فراهم می کند.

● کنترل چند رسانه جهانی:
این وسیله در شنیدن موسیقی و پخش DVD کاربرد فراوانی دارد. این کنترل از نسخه اولیه آن که در کنسول XBOX 360 نسخه Premium وجود داشت، بزرگتر است و از لحاظ امکانات و قابلیت ها، از نسخه قبلی خود کامل تر است و این مساله استفاده آن را در کاربردهای مختلف افزایش می دهد. این کنترل به وسیله رابط infrared (مادون قرمز) با کنسول XBOX 360 ارتباط برقرار می کند.

● شارژ قدرتمند:
شرکت مایکروسافت یک شارژر پیشرفته را برای شارژ باتری های موجود در دسته های بازی بی سیم قرار داده است تا کاربر بتواند با استفاده از ان، در مدتی کوتاه، باتری دسته بازی خود را شارژ کند.

● مشخصات فنی XBOX

● پردازنده مرکزی (CPU):
پردازنده مرکزی در کنسول XBOX 360 به نام رسمی Xenon توسط شرکت مایکروسافت و Waternoose توسط شرکت IBM نامیده می شود. این پردازنده به صورت سه هسته ای و بر اساس ساختار پردازنده پار پی سی (Power PC) طراحی شده است. پردازنده XBOX 360 با بهره گیری از فناوری 90 نانومتری طراحی شده است و از 165 میلیون ترانزیستور بهره می برد. البته طبق گزارش های اعلام شده، قرار است این پردازنده با فناوری 65 نانومتری در سال 2007 برای کنسول XBOX 360 طراحی شود که این عامل باعث کاهش گرمای تولیدی این پردازنده و افزایش کارایی آن می گردد. به طور کلی سه هسته موجود در این پردازنده به صورت موازی و در فرکانس 2/3 گیگاهرتز فعالیت می کنند که این عامل باعث افزایش کارایی این واحد پردازشی در محاسبات پیچیده می شود.

● واحد پردازش گرافیکی (GPU):
Xenos نام اختصاصی پردازنده گرافیکی کنسول XBOX 360 است که شرکت ATI آن را طراحی کرده است. این پرونده گرافیکی به نام رمز C1 و گاهی R500 در شرکت ATI نامیده می شود. چیپ ست Xenos شامل دو ساختار جدا از یکدیگر است. اولین قسمت این چیپ سمت مربوط به واحد پردازش گرافیکی است که بیشترین قسمت از فضای این چیپ ست را اشغال نموده است. قسمت دوم این چیپ سمت حافظه سریعی به نام eDRam است که در سمت چپ واحد پردازش گرافیکی قرار دارد.

چیپ سمت Xenos در کنسول XBOX 360 در مجموع دارای 315 میلیون ترانزیستور است که از این مقدار 235 میلیون ترانزیستور مربوط به واحد پردازش گرافیکی و پنجاه میلیون مربوط به حافظه eDRam است. واحد پردازش گرافیکی در این کنسول، در فرکانس 500 مگاهرتز فعالیت می کند و با استفاده از فناوری 90 نانومتری طراحی شده است.

● حافظه eDRam:
در کنار واحد پردازش گرافیکی، حافظه 10 مگابایتی eDRam وجود دارد که با سرعت 300 مگاهرتز فعالیت می کند. این حافظه همانند واحد پردازش گرافیکی، از فناوری 90 نانومتری برای طراحی بهره می برد. حافظه eDRam از دو بخش اساسی تشکیل شده است:

● حافظه: این قسمت وظیفه ذخیره اطلاعات کلی موردنیاز برای پردازنده گرافیکی را بر عهده دارد. علاوه بر این، قسمت اطلاعاتی که در بخش logic مورد پردازش قرار می گیرد را در خود ذخیره می نماید و در زمان مشخصی به این واحد انتقال می دهد.

● واحد منطقی: این واحد پردازشی تسط شرکت NEC در ساختار eDRam طراحی شده است و وظیفه آن پردازش قابلیت هایی مانند رنگ تصاویر، آمیختن پرتوهای نوری برای افزایش کیفیت و دقت تصاویر و تصحیح سطوح ناصاف است. هدف از طراحی این واحد پردازش، اجرای روان تر تصاویر سه بعدی در بالاترین کیفیت و بیشترین میزان فریم است.

سایر مشخصات پردازنده گرافیکی XBOX 360 عبارتند از:

1) وجود 48 مسیر پیشرفته موازی برای محاسبات پیشرفته گرافیکی

2) معماری سایه زنی مشترک که امکان پردازش دستورالعمل های سایه زنی پیکسلی و راسی را در هریک از لوله ها میسر می سازد. (در این حالت هریک از لوله های پردازشی، قابلیت اجرای انواع سایه زنی پیکسلی و راسی را دارد)

3) پشتیبانی کامل از سایه زنی نسخه 3 برای پردازش بازی های جدید

4) قابلیت پردازش 48 میلیارد دستورالعمل سایه زنی در ثانیه که توان پردازشی چشمگیری را در اجرای بازی ها به وجود می آورد.

5) مکان پردازش 500 میلیون مثلث در ثانیه، که اجرای سریع تصاویر سه بعدی پیچیده را میسر می سازد.

6) برخورداری از Texel Fillrate در حدود هشت گیگاتکسل در ثانیه که از رابطه زیر قابل محاسبه است:

ـ فرکانس پردازنده گرافیکی × حداکثر تعداد بافت گذاری = میزان گیگاتکسل

ـ 500×16=8 گیگاتکسل

7) میزان Pixel Fillrate، شانزده گیگا پیکسل در ثانیه که برای پردازش پیشرفته ترین بازی ها نیز کاملا مناسب است.

8) قدرت پردازش 24 میلیارد نقطه در ثانیه توسط پردازنده گرافیکی (در صورت فعالیت همزمان پردازنده گرافیکی و CPU، کنسول XBOX 360 قادر به پردازش 6/33 میلیارد نقطه در ثانیه است).

● حافظه:
کنسول XBOX 360 مجهز به 512 مگابایت از نوع GDDR3 است که با فرکانس 700 مگاهرتز فعالیت می کند. این حافظه متعلق به شرکت سامسونگ است که قادر به تامین اطلاعات مورد نیاز پردازنده گرافیکی با حداقل تاخیر است.

● پهنای باند حافظه:
پهنای باندی که میان حافظه موجود در eDRam و واحد Logic (منطقی) وجود دارد، حدود 256 گیگابایت در ثانیه است که ارتباط سریع میان این دو واحد را با کمترین تاخیر مهیا می کند. از طرفی، واحد پردازش گرافیکی با پهنای باند 32 گیگابایت در ثانیه با واحد Logic در ارتباط است که این مقدار از رابطه زیر قابل محاسبه است:

ـ پهنای باند × تعداد دستورالعمل در هر سیکل × فرکانس میان پردازنده و واحد Logic

ـ 2 × 2 × 46 = 23 GB/S گیگاهرتز

همچنین پهنای باند میان حافظه گرافیکی و پردازنده گرافیکی در این کنسول، 4/22 گیگابایت در ثانیه است که از رابطه زیر قابل محاسبه است:

ـ پهنای باند حافظه × تعداد دستورالعمل در هر سیکل × فرکانس حافظه

4/22 = 128 × 2 × 700

ضمناٌ واحد پردازش گرافیکی و پردازنده مرکزی در این کنسول، با پهنای باند 6/21 گیگابایت در ثانیه، با یکدیگر ارتباط دارند که در این ارتباط روی لبه صعودی و نزولی سیگنال، 8/10 گیگابایت اطلاعات در ثانیه تبادل می شود. در عین حال پل جنوبی در این کنسول، با پهنای باند یک گیگابایت در ثانیه با پردازنده گرافیکی در ارتباط است که این عامل ارتباط سریع میان دسته های بازی و سایر قطعات جانبی را با پردازنده مرکزی میسر می سازد. با توجه به شکل زیر خواهید دید که واحد پردازش گرافیکی در کنسول XBOX 360، نقش اصلی را در ارتباط میان تمام اجزا ایفا می کند.

● واحد پردازش صوتی:
واحد پردازش صویت در کنسول XBOX 360 از دقت 48 کیلوهرتز شانزده بیت، در هنگام پخش فایل های صوتی پشتیبانی می کند. این واحد پردازش از نوع 32 بیتی است و در هر ثانیه قادر به پردازش بیش از 256 نوع صدای مختلف است. این پردازنده صوتی از صدای 1/5 کانال برای پردازش صدای بازی ها پشتیبانی می کند. شرکت مایکروسافت این واحد پردازش صوتی را مجهز به رمزگشای XMA کرده است که بیشتر برای پردازش فرمت Media Audio Pro Windows به کار می رود.

● درایو نوری:
درایو نوری این دستگاه، با کنترلر SATA به کنسول متصل می شود و حداکثر از سرعت 21X پشتیبانی می کند. این درایو نوری در دو نوع مختلف برای کنسول XBOX 360 معرفی شده است. نوع اول که توسط شرکت LG و هیتاچی طراحی شده بود که در هنگام فعالیت باعث ایجاد نویز قابل شنیدن در محیط می شد. در حقیقت این درایو نوری از لرزش و نویز نسبتاٌ بالایی در هنگام فعالیت برخوردار بود.

اما نوع دوم این درایو نوری، توسط شرکت توشیبا و سامسونگ طراحی شد که جایگزین درایو قبلی این کنسول گردید. این درایو نوری از کارایی بالاتر و نویز کمتری نسبت به نسخه قبلی برخوردار است.

همچنین قرار است شرکت مایکروسافت یک درایو نوری خارجی با قابلیت پشتیبانی از فرمت HD DVD را ارائه نماید. هدف از ارائه این درایو، مقابله با فناوری Blu ray شرکت سونی است که این روزها به عنوان رقیب اصلی HD DVD شناخته می شود. البته به گفته مدیرفنی کنسول XBOX در بخش ژاپن شرکت مایکروسافت، این شرکت بازی های XBOX 360 را در ژاپن، روی دیسک های نوری HD DVD ارائه نمی کند و این دیسک ها صرفا برای نمایش فیلم و ذخیره اطلاعات کاربرد خواهدداشت.

● تشخیص مشکلات فنی:
شرکت مایکروسافت برای نمایش اشکالات موجود در سیستم XBOX 360 یک ایده جالب به کار برده است. در این روش، اطراف چراغ سبز پاور، یک نور قرمز روشن می شود که به وسیله آن می توان به تعدادی از مشکلات موجود در کنسول XBOX 360 پی برد. همچنین برای این که کاربر بتواند به راحتی مشکل موجود در دستگاه خود را تشخیص دهد، مایکروسافت این دایره مرکزی را به چهار قسمت کلی تقسیم کرده است که روشن شدن هر یک، نشانه بروز یک مشکل خاص در کنسول خواهدبود.

● نکات قابل توجه:
1) همیشه سعی نمایید کنسول XBOX 360 خود را در محلی قرار دهید که چرخش هوا به طور مناسبی در سیستم انجام شود، زیرا در غیراین صورت، ممکن است به علت افزایش گرمای درون سیستم، با کاهش کارایی و هنگ کردن کنسول روبرو شوید.

2) هیچ گاه سعی نکنید در موقعی که کنسول روشن است، اقدام به تغییر موقعیت آن نماید، زیرا در صورت تغییر حالت از حالت افقی به عمودی، ممکن است لنز درایو نوری با دیسک تماس پیدا کند و باعث بروز مشکل در دیسک و درایو نوری شود که این مشکل برای بسیاری از کاربران به وجود می آید.

3) هیچ گاه سعی نکنید دیسک های نوری کثیف و مشکل دار را در سیستم قرار دهید، چون این مساله به طور مستقیم روی عمر درایو نوری تاثیر گذار خواهدبود.

● مقایسه و برسی عملکرد بازی ها در دو کنسول XBOX 360 و PS3:
قبل از هرچیز متذکر می شویم که این آزمایشات توسط یکی از معتبرترین سایت های موجود در زمینه بازی ها، یعنی سایت "گیم اسپات" www.gamespot.com صورت گرفته است و نگارنده هیچ دخل و تصرفی در این زمینه و نتایج آن نداشته است. در حقیقت وجود بازی های مشترک بین این دو کنسول قدرتمند، سبب می شود که با اجرا کردن این بازی ها و مقایسه جزء به جزء آنها، به پاسخ های خوبی دست یابیم، در این رابطه که در کل کدام کنسول قوی تر است.

البته احتمالاٌ و در ابتدا تصور می کنید بازی های مربوط به PS3 بهتر از XBOX هستند و در واقع این یک باور عمومی است که تا حد زیادی شایع شده است، اما در عمل به نظر می رسد که اوضاع برعکس است و سازندگان بازی های PS3 به علت عجله زیاد، وقت کافی برای تر و تمیز کردن نسخه های PS3 نداشتند. به هر صورت با این که مقایسه کار سختی است، اما در کل بازی های XBOX 360 کمی بهتر از نسخه PS3 همان بازی ها هستند.

به عنوان نمونه در بازی Need for speed : Carbon، با این که از لحاظ گرافیکی هر دو نسخه بسیار شبیه به هم بودند، اما باید گفت نسخه XBOX 360 از نظر نورپردازی بهتر است، در حالی که نسخه PS3 بافت های ظریف تر و دقیق تری داشت. در واقع اگر به تصاویری که از هر دو بازی در سایت های معتبر مقایسه قرار داده شده، دقت کنید، متوجه می شوید که خیابان ها در نسخه XBOX 360 به خاطر نورپردازی و انعکاس های بهتر، بسیار طبیعی تر هستند. در نمونه ای دیگر در بازی Call of Duty 3 نیز، پیروز و برنده عرصه گرافیکی کاملاٌ واضح است. به عبارتی در نسخه PS3 بافتها جزئیات بیشتری دارند ولی در کل از نظر ظاهری این بازی در نسخه XBOX 360 بسیار طبیعی تر به نظر می رسد.

جالب ترین مقایسه در رابطه با بازی Madden 70 انجام شده است. جایی که برای بررسی جزئیات گرافیکی و نورپردازی در هر دو کنسول، یک بازی خاص در یک زمان خاص از روز بررسی شده است. نتیجه جالب اینجاست که درساعت یک بعدازظهر در بازی نسخه PS3، هیچ سایه ای در محوطه استادیوم وجود نداشت، اما در ساعت 30/4، سایه ها اضافه شده بودند.

همچنین علامت های تبلیغاتی روی پیراهن بازیکنان، در نسخه PS3 در حال حرکت بسیار بهتر دیده می شوندو احتمالاٌ از نظر بافت گرافیکی نسخه PS3 باز هم بهتر از XBOX 360 است، اما در زمینه نورپردازی مشکل دارد.

بازی Fight night round3 نیز از نظر گرافیکی، یکی از بهترین بازی هایی است که می توان پیدا کرد. در یک مقایسه جدی، نتیجه این بود که در نسخه PS3، جمعیت پس زمینه جزییات کمتری داشتند و باز هم از نظر نورپردازی نسخه XBOX 360 برتری کمابیش محسوسی داشت. در کنار این موضوع، زمان اجرای بازی در نسخه XBOX نصف نسخه PS3 بود.

در کل نتیجه ای که اعضای "گیم اسپات" از بررسی نسخه های مشابه این بازی ها بر روی دو کنسول مورد بحث گرفته اند این بود که در بازیهای مشترک فعلا برنده XBOX است ؛ بخصوص در Fight night round3 ، Meden70 تفاوت بین کنسول کاملا آشکار بوده است. البته از جهتی هنوز برای قضاوت خیلی زود است و باید به سازنده های بازی وقت داد با خصوصیات PS3 آشنا شوند و این فرصت را داشته باشند تا بازی های مورد بحث را با خصوصیات تکنیکی PS3 هماهنگ سازند که در این صورت، می بایست مجداا آزمایشات و مقایسه هایی انجام پذیرد.ولی با این حال در این مقایسه کنسول ایکس باکس 360 نسبت به پلی استیشن سونی امتیازات بیشتری را به دست اورده است.


این مطلب مربوط به موضوع XBOX360 میباشد.
سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش نرم افزار

سرزمین دانلود را دنبال کنید !

عضویت در خبرنامه سرزمین دانلود

با وارد کردن ایمیل خود و سپس تایید آن، جدیدترین مطالب و نرم افزار ها برای شما ارسال می شود:



------------------------------------------