آموزش سالیدورک (جلسه اول)
Solidworks Tutorial
نرم افزار سالیدورک یک نرم افزار طراحی مکانیکی است که به منظور طراحی قطعات، ماشین آلات، ابزار آلات و قالب های صنعتی مورد استفاده مهندسان، کارشناسان طراحی صنعتی و طراحان ماشین آلات و قالب های صنعتی قرار میگیرد. توانایی های بسیار این نرم افزار، محیط کاری مناسب، منطق حاکم بر سیستم، پیشبینی تمام نیازهای یک طراح مکانیکی و صنعتی و همچنین ارتباط کامل با دیگر نرم افزارهای طراحی مهندسی و ساخت و تولید، این برنامه را به یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای طراحی مهندسی دنیا تبدیل کرده است بطوری که امروزه از آن بعنوان نرم افزار استاندارد طراحی مکانیکی نام میبرند.
اولین نسخه این نرم افزار در سال 1995 توسط شرکت solidworks عرضه شد. این شرکت در سال 1993 تاسیس گردید و بعد از مدتی با شرکت DASSAULT SYSTEMS ادغام شد که از شرکت های زیر مجموعه IBM میباشد و در سال 1981 تاسیس گردیده است. از دیگر محصولات این شرکت می توان به CATIA اشاره کرد. در آموزش نرم افزار سالیدورک، قصد داریم در چند فصل به آموزش کامل و مفصل این نرم افزار مهندسی محبوب بپردازیم که به برخی از انها اشاره میکنیم:
منطقه ترسیم دو بعدی 2D Sketch و نحوه ایجاد و مدیریت ترسیمات آن با ارائه گام به گام چندین مثال عملی میپردازیم. سپس به معرفی منطقه Feature نحوه ایجاد و مدیریت قطعات و نمایه ها میپردازیم. همچنین شما را شما با ترکیب، ایجاد و ویرایش بدنه ها Body آشنا میکنیم و سپس به آموزش مونتاژ و سوار کردن قطعات و روش های ویرایش و مدیریت قطعات میپردازیم.
فرآیند طراحی مکانیکی
یک طراح در بکارگیری یک نرم افزار طراحی مکانیکی، باید با این مسئله بسیار مهم را در نظر داشته باشد که هر قطعه ای تنها با هدف ساخت و تولید در کامپیوتر طراحی و شبیه سازی میشود و به همین دلیل باید در زمان طراحی آن قطعه با استفاده از یک نرم افزار طراحی مکانیکی موارد زیر را در نظر بگیرید:
1- ماشین: مجموعه ای از قطعات که به آن وطیفه ای محول شده است و کاربرد خاص خود را دارد. این ماشین میتواند یک مداد مکانیکی، جاروی برقی، ماوس کامپیوتر، اتومبیل، موتور سیکلت، دستگاه تزریق قالب، یک قالب فلزی یا پلاستیکی، هواپیما، موشک یا یک سازه دریایی باشد که از یک یا چندین قطعه تشکیل شده است. طراح باید در زمان طراحی، جایگاه قطعه را در مجموعه ماشین مشخص کند.
2- فرآیند ساخت و تولید: مجموعه عملیاتی که در طراحی کامپیوتری روی یک قطعه صورت میگیرند تا طرح واقعیت فیزیکی مورد نظر را بیابد و شامل انتخاب ماده، ساخت قالب، ساخت قطعه، ماشینکاری روی قطعه و قالب، مونتاژ قطعه، ساخت قید و بندها و کلیه اعمالی است که باید صورت گیرند تا قطعه به کاربرد اصلی خود برسد. طراح باید فرآیند ساخت و تولید قطعه در زمان طراحی را در نظر بگیرد.
3- کاربرد قطعه: یک قطعه در مجموعه ماشین، وظیفه تعریف شده ای را داراست که باید توانایی انجام این وظیفه در طراحی ساخت و ساخت آن در نظر گرفته شود.
4- پارامترهای کاربردی: وظیفه ای که برای یک قطعه در یک مجموعه ماشین در نظر گرفته میشود، آن را تحت تاثیر عوامل زیادی اعم از انواع نیروها و تنش های مختلف که از محیط یا دیگر قطعات ماشین روی قطعه اعمال میشوند، قرار میدهد و قطعه باید توانایی انجام وظیفه خود را در شرایط تعریف شده دارا باشد. طراح باید پارامترهای کابردی قطعه را در زمان طراحی در نطر بگیرد.
شما همواره میتوانید از طریق لینک زیر به کلیه جلسات آموزش سالیدورک دسترسی داشته باشید. سوالات، انتقادات و پیشنهادات شما برای ما ارزشمند بوده و حتما به آنها رسیدگی میکنیم. ضمنا جهت دانلود پکیج کامل نرم افزار سالیدورک میتوانید از اینجا اقدام نمایید.
سایر مقالات مربوط به آموزش سالیدورک