ورود کاربران VIP شماره پشتیبانی سایت : 0345 907 909

منوی سایت


آموزش چند ترفند در نرم افزار انیمیشن سازی مایا (Maya)

Rating: 5 - 115 votes

آموزش چند ترفند در نرم افزار انیمیشن سازی مایا (Maya)

 

ایجاد نورها:

هنگامیکه نورها را در محیط Maya ایجاد می کنید در واقع Maya هیچ نوع شکل هندسی ایجاد نمی کند. آیکون نور که داخل صحنه مشاهده می کنید فقط نشانگر مکان تابش منبع نوری است. این آیکون در واقع یک نگهدارنده بوده و رندر نخواهد شد.

شش نوع نور اصلی در Maya می توان ایجاد نمود. برای سه نوع از این نورها (Directional ، Spot ، Area) می توانید مقیاس آیکونها را تغییر دهید.

برای نورهای Directional (جهت دار) و Spot (نقطه ای) می توانید از ابزار Scale استفاده نموده تا آیکون را بزرگتر نمایید. برای نور ناحیه ای (Area) باید آیکون آن را مقیاس دهی کنید تا میزان تابش نور را افزایش دهید. تا دامنه بیرونی ناحیه افت نور را تنظیم نمایید. اما نورهای Point و Ambient را نمی توانید با ابزار Scale بزرگتر نمایید و آیکونهای معرف این نورها در اندازه ثابت می مانند.

ایجاد دوربین ها:
سه نوع دوربین در محیط Maya می توان ایجاد نمود :


Camera
Camera and Aim
Camera , Aim and up


هنگامیکه یک نوع دوربین ایجاد می کنید، آیکون آن دوربین شبیه دوربین فیلمبرداری و در مرکز صحنه ظاهر خواهد شد. این آیکون مانند آیکون نورها رندر نخواهد شد. اما می توانید آیکون دوربین را مقیاس دهی نمایید تا انتخاب دوربین در صحنه را ساده تر انجام دهید.


انتخاب اشیا :
قبل از ایجاد تغییر در یک عنصر داخل صحنه باید آن را انتخاب نمایید. همزمان با پیشرفت پروژه در یک صحنه انواع اشیا را ایجاد می کنید و ممکن است انتخاب دقیق شی مورد نظر مشگل شود. اما برنامه Maya روشهای مناسبی برای انتخاب اشیا دلخواه در اختیار شما قرار داده است.


انتخابهای انفرادی :
یکبار کلیک بر  روی هر شی سبب انتخاب آن شی می شود. اگر شی در حالت قاب سیمی نمایش داده شده باشد. باید بر روی یکی از خطهای تشکیل دهنده آن کلیک کنید. رنگ قاب سیمی بطور پیش فرض به سبز تبدیل می شود تا بدانید آن شی انتخاب شده است. اما اگر شی در حالت Shaded نمایش داده شده باشد , هر جایی بر روی سطح شی کلیک کنید تا آن را انتخاب نمایید. در این حالت حالت قاب سیمی شی منتخب آشکار خواهد شد تا بدانید آن شی انتخاب شده است. اما برای لغو انتخاب شی منتخب کافی است هر جایی بیرون از آن شی یکبار کلیک کنید.


افزودن و کاستن انتخابها :
برای افزودن به انتخابهای موجود یا کاستن یک شی از مجموعه منتخب فعلی روشهای گوناگون وجود دارد:

- در حالیکه شی را انتخاب نموده اید، کلید Shift را نگهداشته و بر روی یک شی دیگر کلیک کنید تا شی جدید را نیز به مجموعه منتخب اضافه نمایید. در حالیکه چند شی را همزمان انتخاب نموده اید، کلید Shift را نگهداشته و بر روی یک شی کلیک کنید تا آن شی را از مجموعه منتخب خارج نمایید. آخرین شی منتخب در یک مجموعه منتخب به رنگ سفید ظاهر می شوند.

- برای لغو انتخاب یک شی در یک مجموعه منتخب می توانید کلید Ctrl را نگهداشته و شی مورد نظر را کلیک کنید.

- برای افزودن یک شی به مجموعه منتخب کلیدهای Shift و Ctrl را نگهداشته و بر روی شی مورد نظر کلیک کنید.

- برای معکوس نمودن انتخاب (یعنی تبدیل اشیا منتخب به اشیا غیر منتخب و برعکس) کلید Shift را نگهداشته و بر روی شی مورد نظر کلیک کنید.


گزینه های انتخاب در منوی Edit:
داخل منوی Edit بخشی از گزینه ها مربوط به عملیات انتخاب است. گزینه Select all همه اشیا موجود در صحنه را همزمان انتخاب می کند. گزینه Select all by type به شما امکان می دهد تا همه عناصر از یک گروه (مانند نورها یا دوربین ها) را همزمان انتخاب نمایید.

گزینه Select invert انتخاب انجام شده را معکوس می کند. بدین ترتیب که شی منتخب از حالت انتخاب خارج شده و سایر اشیا به حالت انتخاب تبدیل می شوند. دو روش برای پنهان نمودن اشیا در صفحه نمایش و برای عملیات ویرایش وجود دارند.

به ترتیب Display > Hide در نوار منو را کلیک نموده و نوع شی مورد نظر را انتخاب نمایید.

در دوش دوم از محیط پنجره Layer editor استفاده نموده و رویت پذیری گروههای مورد نظر را غیر فعال می کنید.


انتخاب اشیا به کمک پنجره انتخاب :
یک روش ساده برای برای انتخاب همزمان چند شی وجود دارد. داخل صحنه کلیک نموده و کشیده و یک پنجره فرضی اطراف همه اشیا مورد نظر بکشید.


انتخاب اشیا به کمک کمند انتخابی :
گاهی پنجره چهار گوش برای انتخاب اشیا مناسب نیست. در این شرایط برای انتخاب اشیا مورد نظر می توانید از کمند انتخاب (Lasso) استفاده نمایید.

آیکون این ابزار در کادر ابزار و پایین دکمه ابزار Select tool قرار دارد. این آیکون را کلیک نموده و سپس داخل صحنه کلیک نموده و کمند انتخاب را ترسیم نمایید. همه اشیا داخل کمند و اشیایی که با کمند تقاطع داشته باشند همزمان انتخاب می شوند.

Quick selection :
به هنگام ایجاد اشیا بهتر است آنها را به روش سازمان یافته نامگذاری نمایید تا شناسایی و بازیابی آنها ساده تر باشد. نامگذاری اشیا یک مزیت دیگر هم دارد. می توانید اشیا را بر اساس نام آنها انتخاب نمایید. به فیلد عددی قرار گرفته در منتهی الیه سمت راست نوار ابزار دقت نمایید. پیکان کوچک کنار این فیلد را کلیک نموده و گزینه Quick selection را انتخاب نمایید.

سپس نام دقیق شی را داخل فیلد تایپ نموده و کلید Enter را فشار دهید. می توانید از کاراکتر های جایگزینه استفاده نمایید. از کاراکتر * بجای هر تعدادکاراکتر و از کاراکتر ؟ بجای یک کاراکتر در نام شی استفاده نمایید.


انتخاب به روش Quick select sets :
می توانید مجموعه های منتخب از اشیا را نامنگذاری کنید (و اغلب اینکار را انجام می دهید) تا بازیابی و انتخاب مجدد آن مجموعه را ساده تر اجرا نمایید. ابتدا اشیا را بدلخواه انتخاب نمایید. سپس به ترتیب Create > Sets > Quick Select Sets در نوار منو را کلیک کنید. داخل فیلد نام دلخواه و البته مناسب برای مجموعه را تایپ نموده و دکمه Ok را کلیک کنید.

اکنون برای انتخاب مجدد و سریع مجموعه منتخب کافی است آنها را از حاتل انتخاب خارج نموده و به ترتیب Quick Select Sets > Edit و سپس نام مجموعه منتخب را کلیک کنید. برای حذف یا تغییر نام مجموعه های ذخیره شده انتخاب باید از محیط پنجره Out liner استفاده نمایید.

ماسک گذاری ( فیلتر گذاری ) انتخاب:
هر گاه در وضعیت انتخاب اشیا باشید. مجموعه ای از دکمه ها در نوار ابزار ظاهر می شوند که به کمک آنها می توانید عملیات انتخاب را فیلترگذاری نمایید. فرض کنید میخواهید در یک صحنه انواع اشیا و دوربین ها و عناصر دیگر را ایجاد نموده اید واکنون می خواهید از انتخاب دوربین ها یا نوارها ممانعت به عمل آورید. در این شرایط بر روی دکمه Select by object type rendering کلیک راست نموده و گزینه Lights را کلیک می کنید تا فاقد علامت گردد. بدین ترتیب دیگر امکان انتخاب نورها چه به عمد چه به سهو وجود ندارد.

انتخاب یک پنجره Out liner :
یک پنجره وجود دارد که همه اشیا داخل صحنه را با نام آن نشان می دهد. این پنجره که Out liner نام دارد به شما امکان می دهد تا نام اشیا موردنظر را کلیک کنید و آنها را داخل صحنه انتخاب نمایید. سعی کنید تا حد امکان از این پنجره در عملیات استفاده نمایید.

اگر این پنجره را مشاهده نمی کنید، به ترتیب روی Window > Outliner در نوار منو را کلیک کنید.

نام همه اشیا موجود در صحنه فعلی را داخل این پنجره مشاهده می کنید. روی نام شی موردنظر داخل این پنجره کلیک کنید. یک نوار خاکستری اطراف نام شی ظاهر شده و آن شی داخل صحنه انتخاب خواهد شد.

می توانید کلید Ctrl را نگه داشته و بر روی نام سایر عناصر کلیک کنید تا  آنها را نیز به مجموعه منتخب اضافه نمایید.


( بدون کامنت - اولین کامنت را شما بنویسید )



 



سوالات و نظرات کاربران در مورد این مطلب

هنوز نظری در مورد این مطلب ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید!

نکات مهم :

- قبل از طرح سوال یا مشکل خود، کامنت سایر کاربران و پاسخ آنها را مطالعه کنید.
- لطفا فارسی تایپ کنید. امکان بررسی کامنت های پینگلیش وجود ندارد.
- پاسخ سوالات از طریق ایمیل و SMS نیز ارسال میشود. لطفا مشخصات خود را دقیق وارد کنید.

* نام 
آدرس ايميل (برای دریافت پاسخ از طریق ایمیل)
* شماره موبایل (برای دریافت پاسخ از طریق SMS)
توجه: ایمیل و موبایل شما فقط برای دریافت پاسخ سایت بوده و نمایش داده نمیشود.
* متن

* کد امنیتی
کد امنیتی


(اگر کد امنیتی واضح نیست، روی آن کلیک کنید تا عوض شود)
 


توجه : نظر شما بعد از تایید از طرف سایت، نمایش داده خواهد شد.
سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش نرم افزار

سرزمین دانلود را دنبال کنید !

عضویت در خبرنامه سرزمین دانلود

با وارد کردن ایمیل خود و سپس تایید آن، جدیدترین مطالب و نرم افزار ها برای شما ارسال می شود:



------------------------------------------