ورود کاربران VIP سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش رایگان نرم افزار

منوی سایت


آموزش اعمال نیروهای طبیعی ( Forces ) بر سوژه ها در نرم افزار 3D MAX

 

مطمئنا با نیروهای طبیعت آشنا هستید . نیرو محرکه ، نیروی باد ، نیروی جاذبه و سایر نیرو های دیگر . بنابراین باید انیمیشن شما از قوانین طبیعت پیروی کند تا طبیعی جلوه نماید . به عنوان مثال باد در مسیر باد خم می شود و با شدت باد میزان تغییر جهت درخت نیز افزایش می یابد و یا تحت قانون جاذبه ، هر جسمی به سمت بالا پرتاب شود در نقطه اوج سرعتش کاسته شده و سرانجام به طرف پایین بر می گردد و یا در اثر انفجار هر ذره ای به طرفی با سرعتی متغیر پخش می شود و سایر نمونه هایی که به راحتی می توان آن ها را یافت و مثال زد .

در تری دی مکس این نیرو ها به راحتی در اختیار شما قرار دارند و شما می توانید از آن ها استفاده نمایید . این نیروها را می توانید از مسیر CreateSpace WrapsForce به صحنه اعمال نمایید .

● مراحل اعمال نیروها

الف)

1) سیستم ذره ای مورد نظر خود را به صحنه بیفزایید .

2) از مسیر فوق یکی از نیروهای هشتگانه را وارد صحنه کنید .

3) از Particle View ، گزینه Force را از بخش زیرین انتخاب و آن را به بخش Events دراگ کنید .

4) بر روی گزینه Force در بخش Events یک بار کلیک کنید و سپس در رول آوت Force با زدن دکمه Add و سپس کلیک کردن روی نیروی مورد نظر در صحنه ، آن را به سیستم ذره ای خود بیفزایید .

5) با انتخاب نیروی مورد نظر ، از بخش Modifier تنظیمات آن را انجام دهید .

ب)

1) سیستم ذره ای مورد نظر خود را به صحنه بیفزایید .

2) از مسیر فوق یکی از نیروهای هشتگانه را وارد صحنه کنید .

3) با استفاده از دکمه Bind To Space Wraps که در جعبه ابزار قرار دارد ، سیستم ذره ای را به نیرو مقید نمایید .

4) با انتخاب نیروی مورد نظر ، از بخش Modifier تنظیمات آن را انجام دهید .


● انواع نیروها

Displace ( جابه جا کردن ) : آب را در هر ظرفی بریزید شکل همان ظرفرا به خود می گیرد . در مورد سایر مایعات نیز برقرار است .شاید بخواهید یک تصویر Bitmap را در یک صفحه قرار دهید . این عمل به سهولت توسط نیروی Displace قابل اعمال است .

1) یک جسم Patch ایجاد نمایید .

2) جلوه Displace را به آن اعمال نمایید . ( مورد «ب» بالا )

3) در رول آوت Displace دکمه Bitmap را زده و یک تصویر Grayscale را اضافه نمایید .

در این حالت جسم Patch شما به نواحی سیاه تصویر واکنش نشان نمی دهد اما تحت نقاط سفید تصویر به سمت خارج کشیده می شود . با افزایش میزان Strength ( شدت ) و Decay (میزان تنزل ) می توانید جلوه خود را واضح تر نمایید .

نکته : افتر افکت کاران و فتوشاپ کاران با این جلوه باید بسیار آشنا باشند !

Drag : که باعث کاهش جریان حرکت ذرات می شوند . شاید دیده باشید زمانی که توپی را به هوا پرتاب می کنید کم کم سرعتش کم می شود و در نقطه اوج به صفر رسیده و سرانجام به سمت پایین بر می گردد . به کمک این نیرو می توانید این جلوه را بر جسم خود اعمال نمایید .

1) طبق بخش « ب » عمل نمایید .

2) آیکون نیروی Drag را در مسیر ذرات قرار داده و تنظیمات مورد نظر را اعمال نمایید .

 Gravity : که به نحوی شبیه سازی نیروی جاذبه است . کافی است که سیستم ذره ای را ایجاد نموده و سپس به وسیله نیروی جاذبه ، ذرات را وادار کنید در نقطه اوج به سمت پایین و یا به سمت آیکون Gravity برگردند .

Motor : نیروی گشتاوری ایجاد می نماید که باعث می شود ذرات حول این نیروی گشتاور حرکت کنند . مثلا ذرات پخش شوند. مثلا مهره های تسبیحی که پاره شده است پس از برخورد به میز ، هر کدام به سمتی می روند و یا حتی زمانی که به یکدیگر بر خورد می کنند نیز پراکنده می شوند .

1) یک سیستم ذره ای PF Source را به صحنه اعمال نمایید .

2) از مورد « الف» مراحل را دنبال نمایید .

PBomb : باعث ترکیدن ناگهانی جسم یا سیستم ذره ای می شود . و یا جسم به طرفی پرتاب شده و سپس نابود می شود . برای جلوه پرتاب گلوله توپ و یا ضربه به توپ و نمونه های مشابه مناسب است .

1) یک سیستم ذره ای Super Array ایجاد نموده و نوع ذره را Mesh قرار داده و یک جسم هندسی مانند یک Sphere یا کره را به عنوان ذره آن قرار دهید .

2) طبق مراحل « ب» می توانید این جلوه را بازسازی نمایید .

Push : بر هر دو نوع سیستم Particle Systems و Dynamics Systems با اندکی تفاوت اعمال می شود و باعث متفرق شدن ذرات می شوند شبیه به انفجار یک فشفشه در آسمان و سپس پراکنده شدن ذرات آن در آسمان . برای بازسازی صحنه پخش شدن آب به اطراف پس از افتادن جسمی در آن نیز مناسب می باشد .

Vortex : که برای شبیه سازی گرداب به کار می رود . کافی است مجموعه ای از ذرات راایجاد نموده و سپس از مورد « ب» مراحل را ادامه بدهید . ذرات حول آیکون Vortex در یک شبه گرداب به حرکت در می آیند .

Wind : که جلوه وزیدن باد را شبیه سازی می کند . یک سیستم ذره ای ایجاد نموده و سپس از موارد «ب» مراحل را ادامه بدهید . ذرات در امتداد فلش آیکون وزیدن باد ، پراکنده می شوند . شدت وزیدن و جهت وزش باد را می توانید از رول آوت Parameters تنظیم نمایید .




( بدون کامنت - اولین کامنت را شما بنویسید )



 



سوالات و نظرات کاربران در مورد این مطلب

هنوز نظری در مورد این مطلب ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید!

نکات مهم :

- قبل از طرح سوال یا مشکل خود، کامنت سایر کاربران و پاسخ آنها را مطالعه کنید.
- لطفا فارسی تایپ کنید. امکان بررسی کامنت های پینگلیش وجود ندارد.
- پاسخ سوالات از طریق ایمیل و SMS نیز ارسال میشود. لطفا مشخصات خود را دقیق وارد کنید.

* نام 
آدرس ايميل (برای دریافت پاسخ از طریق ایمیل)
* شماره موبایل (برای دریافت پاسخ از طریق SMS)
توجه: ایمیل و موبایل شما فقط برای دریافت پاسخ سایت بوده و نمایش داده نمیشود.
* متن

* کد امنیتی
کد امنیتی


(اگر کد امنیتی واضح نیست، روی آن کلیک کنید تا عوض شود)
 


توجه : نظر شما بعد از تایید از طرف سایت، نمایش داده خواهد شد.
سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش نرم افزار

سرزمین دانلود را دنبال کنید !

عضویت در خبرنامه سرزمین دانلود

با وارد کردن ایمیل خود و سپس تایید آن، جدیدترین مطالب و نرم افزار ها برای شما ارسال می شود:



------------------------------------------