ورود کاربران VIP سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش رایگان نرم افزار

منوی سایت



20 نکته برای انتخاب و خرید دوربین دیجیتال کم حجم

Rating: 3 - 3 votes

20 نکته برای انتخاب و خرید دوربین دیجیتال کم حجم

 


● راهنمائی برای یافتن دوربین کم حجم دیجیتال یا EVF مناسب

قبول کنید که با وجود ظرفیت بالای عکس روی هارد درایو، ویژگی های دوربین و تبلیغات تجاری موجود، گزینش دوربین مناسب کمی گمراه کننده است.

اما نگران نباشید، زیرا ما در ایجاد تمایز میان آنها به شما کمک خواهیم کرد. در این جا 20 گزینه ارائه شده که در هنگام خرید دوربین کم حجم دیجیتالی یا دوربین منظره یاب الکترونیکی (EVF) با آن روبه رو شده و باید درباره هریک از آنها چیزهائی بدانید.

1) مگاپیکسل:
● شاید کم ترش مناسب تر باشد
مگاپیکسل های بیشتر به معنای فایل های تصویری بزرگ تری است که بیشتر برای چاپ پوستر مناسب هستند، اما اگر نمی خواهید که ابعاد عکس های شما از 10٭8 اینچ فراتر برود، مگاپیکسل بیشتر از دوازده ممکن است زیاده روی محسوب شود. افزودن مگاپیکسل می تواند سرعت عکاسی را کاهش دهد، زیرا دوربین باید داده های بیشتری را تجزیه کند. هم چنین حسگرهای این دوربین ها مملو از فوتوسایت هائی است که می توانند اغتشاش قابل رویت بیشتری را به ویژه در ایزوهای بالاتر ایجاد کنند. بنابراین اگر می خواهید بیش از اندازه بزرگ نمائی کنید به دنبال مدل هفت یا هشت مگاپیکسل با زوم اپتیکال 10 ـ 6 برابر باشید.

2) زوم:
● اپتیکال در مقابل دیجیتال
زوم دیداری یا اپتیکال یکی از عوامل بسیار مهم است. این زوم با طیف کانونی لنز مرتبط است که به طور معمول با معادل 35 میلی متری سنجیده می شود. (بدین معنی که اگر حسگر دیجیتال به بزرگی فریم فیلم 35 میلی متری باشد، چه اتفاقی می افتد.) یک زوم 10X دارای طول کانونی معادل 280 ـ 28 میلی متر است. یک زوم 3X می تواند برای 105 ـ 35 میلی متر یا 114 ـ 38 میلی متر باشد. زوم دیجیتالی به سادگی بخش مرکزی تصویر را بزرگ کرده و رزولوشن یا داده های اضافی را می کاهد تا به همان صورتی که آن را زوم کرده اید، به نظر برسد و البته در این حالت کیفیت عکس به شدت آسیب می بیند.

3) منظره یاب:
● ال سی دی های الکترونیکی به جای منظره یاب های اپتیکال
امروزه با وجود کوچک شدن اندازه دوربین ها، صفحات ال سی دی آنها بزرگ تر شده، اما این موضوع الزاما به معنای بهتر یا روشن تر شدن صفحات نیست. شما نه تنها به اندازه ال سی دی (که به صورت مورب اندازه گیری می شود) دقت می کنید، بلکه باید به تعداد پیکسل و روشنی آن نیز توجه کنید. رزولوشن بالا (برای مثال 230000 پیکسل)، جزئیات منوها و تصویرها را آسان تر می سازد. شما باید به دنبال پوشش های غیردرخششی و توانمندی های تنظیم شرایط نوردهی و زاویه دید باز (دست کم 130 درجه) هم باشید. در بیشتر دوربین های کم حجم تازه، ال سی دی ها تنها راه تنظیم تصویر عکس هستند و رفته رفته به کارگیری منظره یاب های دیداری کم می شود.

 

البته در نمونه های پیشرفته ای هم چون PowerShot G9 کانن (پانصد دلار) و Coolpix P5100 نیکون (چهارصد دلار) و برخی مدل های ارزان تر هنوز هم کاربرد دارند. منظره یاب های الکترونیکی نیز روی دوربین هائی مانند FZ 18 ـ DMC لومیکس پاناسونیک (چهارصد دلار) و UZ 560 ـ SP اولیمپوس (پانصد دلار) وجود دارند. از آن جا که یک EVF تصویر را به کمک لنز به شما نشان می دهد، تجربه عکاسی شما مشابه یک DSLR خواهد بود. به طور معمول برای نماهای تله با بهره گیری از EVF به جای ال سی دی می توان برای ترکیب، لغزش دوربین را تا حد زیادی کاهش داد، زیرا در چنین شرایطی دوربین را جلوی چشم خود نگه می دارید و در صحنه های ثابت دید خوبی خواهید داشت و می توانید به سرعت اطلاعات نوردهی را نیز ببینید. این در حالی است که حتی بهترین EVF هم برای محو و تغییرات فاصله در هنگام ردیابی سوژه در حال حرکت آماده است.

4) حالت های خودکار:

● گزینه آسان
بسیاری از دوربین های کم حجم دارای حالت آسان هدف گیری و عکاسی هستند که برای کودکان و عکاسان راحت طلب بسیار مناسب است. در چنین محصولاتی یک حالت برنامه معمولی نیز وجود دارد. حالت های برنامه برتری شاتر و دیافراگم به شما امکان می دهد تا سرعت شاتر یا تنظیم فوکوس را انتخاب کنید و نوردهی مناسب نیز توسط خود دوربین برای شما تعیین می شود. برای مدت زمان طولانی این چهار حالت، برنامه استاندارد محسوب می شدند، اما اکنون حالت های خودکار بهینه سازی تصویر بیشتری به آنها افزوده شده است. حالت هائی هم چون ”تشخیص صورت“ که صورت ها را در صحنه شناخته و نوردهی می کند به همراه چند حالت خودکار دیگر برای آسان سازی عکاسی و رضایت بیشتر از عکس ها به محبوبیت بسیاری دست یافته اند.

5) حالت های صحنه:
● هرچه بیشتر، شادتر
حالت های صحنه برای تازه کارها بسیار کارآمد است. بهره گیری از این حالت، برنامه ویژه دوربین را برای صحنه های دشوار روی تنظیمات مناسب قرار می دهد. بنابراین برای عکاسی از یک غروب یا افزودن یک یا دو EV در موازنه نوردهی برای صحنه های ساحل و دریا که انعکاس بالای شن و برف وجود دارد به حرفه ای بودن نیازی ندارید. برخی از دوربین ها تنها دارای تعداد معدودی حالت های صحنه هستند، اما برخی دیگر سی حالت و حتی بیشتر هم دارند. این دوربین ها به عکاسان معمولی امکان می دهند تا از شر مشکلات حدس زدن رها شده و بیشتر روی تنظیم فریم خاطرات تا انتخاب ترفندهای نوردهی تمرکز کنند.

6) تنظیم کنترل ها:

● کارآئی های به طور کامل دستی
برخلاف تمامی حالت ها و موازنه نوردهی، عکاسان حرفه ای هم چنان به دنبال توانمندی تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم به صورت دستی هستند. مدل های گران تری هم چون Fine Pix S9100 فوجی فیلم (430 دلار) به طور معمول دارای کنترل های کاملا دستی هستند که به شما امکان می دهند سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت هم زمان انتخاب کنید.

چند مدل معدود با بهائی مناسب همانند Powershot A640 کانن (260 دلار) و Easy Share Z885 کداک (256 دلار) نیز دارای چنین توانائی هستند. شاید موارد دیگر هم دارای حالت برنامه شاتر و دیافراگم باشند، اما به احتمال زیاد فاقد کارآئی های به طور کامل دستی هستند. البته ممکن است عدم وجود امکاناتی برای عکاسان تازه کار و معمولی موضوع چندان مهمی نباشد، اما برای بسیاری از علاقمندان مجموعه دوربین ها، حتی اگر به اندازه کافی از آن استفاده نکنند، یک الزام محسوب می شود.

7) دامنه ایزو:
● حساسیت حسگر
دامنه ایزو بیانگر طیف حساسیت دوربین است و هرچه ایزو بالاتر باشد برای عکاسی از یک تصویر به سرعت شاتر و دیافراگم ارائه شده و نور کمتری نیاز است. با این حال با افزایش ایزو، اغتشاش نیز افزایش می یابد. شما می توانید اغتشاش را درون دوربین یا اتاق تاریک دیجیتالی با محو کردن تصویر به کمترین مقدار برسانید، اما به یاد داشته باشید که این کار رزولوشن و جزئیات دقیق تصویر را از بین می برد. برخی دوربین های کم حجم، ایزوهای بسیار بالائی را ارائه می کنند که این دوربین ها برای رسیدن به این مقادیر بالا، تعداد پیکسل ها و جزئیات تصویر را کاهش می دهند که این معاوضه در برخی موارد ارزشمند است. دوربین هم چنین در یادگیری فرآیند اغتشاش و دامنه ایزو با مگاپیکسل کامل کمک بسیاری می کند.

8) تثبیت تصویر:
● اپتیکال، مکانیکی یا دیجیتالی
تثبیت تصویر، کاهش لغزش، ضدلغزش... هر سازنده دوربین نام های گوناگونی را برای روش های کاهش تاثیر حرکات دوربین در هنگام عکاسی روی دست برای نوردهی های نسبتا طولانی (30/1 ثانیه یا بیشتر) در نظر می گیرد.

سه نوع تثبیت وجود دارد: تصویری مبتنی بر لنز، مکانیکی (تغییر حسگر) و دیجیتالی (پردازش تصویر و تقویت ایزو). هر دو تثبیت مبتنی بر لنز و تغییر حسگر برای خنثی سازی حرکات اجتناب ناپذیر در هنگام عکاسی با سرعت های پائین تر شاتر از حسگرهای متحرک بهره می گیرند و زمانی که دوربین روی دست قرار دارد تا سه توقف اضافی را ارائه می کنند.

این بدان معناست که شما می توانید در سرعت های پائین تر، دیافراگم بسته تر با ایزوی پائین تر یا هر سه را با هم بدون محو شدن حرکات عکس یا بهره گیری از سه پایه و فلاش عکاسی کنید. در مقابل، تثبیت دیجیتالی در ساده ترین حالت خود کمی کمتر از افزایش ایزو ترکیب شده با دیافراگم باز است تا سرعت شاتر به قدری سریع باشد که بر لغزش دوربین غلبه کند. در نمونه های پیچیده تر ممکن است به کمک نرم افزارهائی، دنباله حرکت را در تصویر پاک کنند، اما چرخاندن ایزو به معنای اغتشاش بیشتر و وضح کمتر است که در این صورت کیفیت تصویر آسیب می بیند.

9) رابط کاربری:
● دکمه ها، صفحات مدرج، نوارهای لغزنده و صفحه نمایش لمسی
به طور کلی هرچه دوربین کوچک تر باشد بیشتر به منوهای صفحه نمایش وابسته بوده و دکمه های اختصاصی معدودی برای تنظیمات دوربین و ویژگی های بازنواخت خواهد داشت. برای کاربرانی که بیشتر تنظیمات را روی حالت خودکار قرار می دهند، این موضوع اهمیت چندانی ندارد، اما برای عکاسان با تجربه تر ایجاد تنظیمات کیفیتی تصویر با انگشتان، بهتر از جستجو در هزارتوئی از منوهاست. برخی دوربین ها از صفحه نمایش لمسی بهره می گیرند که عادت کردن به آن به زمان بسیاری نیاز دارد، اما سرگرم کنده است. هم چنین سیستم های جستجوگر برمبنای نوار لغزنده موجود کار می کنند که شاید برای نسل آی پاد مناسب باشد، اما برای برخی عکاسان ناامیدکننده به نظر می رسد.

10) زوم های دیافراگم متغیر:
● آهسته تر برای عکس های تله
نمی توان به دوربینی کم حجم یا EVF فکر کرد که به جای لنز زوم متغیر دارای دیافراگم ثابت باشد. شما باید ایزو را افزایش داده یا سرعت شاتر را در بیشترین فاصله کانونی کاهش دهید تا به نوردهی مشاهبهی که در بازترین زاویه داشتید، دست یابید. برای مثال یک لنز mmـ 105 ـ 35، 4 ـ 8/ 2/ f که تا 105 میلی متری زوم کرده است به دو برابر نور نیاز دارد (یک توقف) تا به نوردهی یک عکس در بازترین تنظیمات برسد. بنابراین باید ایزو را به اندازه یک توقف کامل (از چهارصد به هشتصد) افزایش داده یا سرعت شاتر را به دو نیم کنید (از 60/1 به 30/1 ثانیه) تا در هنگام زوم کردن، سوژه در نوردهی مناسب قرار گیرد. یک زوم 6/5 ـ 8/2/f به دو توقف کامل موازنه نیاز دارد. (از ایزوی چهارصد به ششصد یا از 60/1 به 15/1 ثانیه) بنابراین اگر در آینده عکس هائی با نور کم داشتید، به دنبال زومی بگردید که بیش از یک توقف در دامنه خود را از دست ندهد.

11) حافظه داخلی:
تنها تعداد کمی از دوربین ها دارای حافظه توکار به واقع مفیدی هستند که برای یک روز کامل عکاسی ثابت و فیلم کافی باشند. با وجود افزایش ظرفیت ها، اندازه های فایل ها هم تغییر کرده است.

در صورت به کارگیری دوربینی با بیش از یک گیگابایت حافظه (مانند سایرشات G1 ـ DSC سونی با دو گیگابایت حافظه داخلی با سایبرشات T2 ـ DSC با چهار گیگابایت حافظه داخلی) به شما توصیه می کنیم که روی کارت های حافظه قابل انتقال عکاسی کنید و تنها برای کپی کردن تصویرهای مورد نظر برای تماشا از حافظه داخلی دوربین کمک بگیرید.

12) کارت های حافظه:
● فرمت؟ آن را فراموش نکنید
با وجود این که کارت های SD و SDHC از محبوبیت بسیاری برخوردارند، اما می توانید دوربین ها و EVFهائی را بیابید که دارای Memory Stick، xD و کارت های CompactFlash هستند.

بهتر است از خریداری card ـ bundled فروشگاه ها خودداری کنید، زیرا بیشتر این کارت ها دارای سرعت پائین، ظرفیت کم یا هر دو بوده. شما می توانید کارت سریع تر و پرظرفیت تری را تهیه کنید که امکان عکاسی و ذخیره عکس های بیشتری را با بهای کم تر فراهم سازد.

13) استانداردهای باتری:
● استانداردهای باتری کدامند؟
بیشتر دوربین های خیلی باریک از باتری های اختصاصی (به طور معمول آیون لیتیوم) استفاده می کنند که باید با بهره گیری از شارژ مخصوص و خروجی الکتریکی شارژ شوند. دوربین ها و EVFهای بزرگ تر ممکن است از باتری های اختصاصی با ظرفیت بالاتری استفاده کنند که به شارژ مخصوص نیز نیاز داشته یا از باتری های قلمی استاندارد نیرو می گیرند.

به طور کلی باتری های اختصاصی در میان زمان های شارژ، طول عمر بیشتری دارند، در عوض باتری های قلمی (آلکالین) یک بار مصرف در سرتاسر دنیا در دسترس هستند، بنابراین نیازی نیست که در هنگام مسافرت شارژر خود را به همراه داشته باشید. باتری های قلمی NiMH با عمر طولانی و ظرفیت شارژ بالا نیز در دسترس هستند.

14) عمر باتری:
● تخمین عمر باتری به کمک CIPA
تخمین عمر باتری یکی از ویژگی های تکنیکی دوربین به حساب می آید. (CIPA مخفف نام مؤسسه محصولات تصویری و دوربین هاست که تقریبا تمامی سازندگان دوربین عضو آن هستند.) بنابراین برای تعیین طول عمر باتری های استاندارد فرمول خاصی وجود دارد. محاسبه CIPA به طور معمول برمبنای طول عمر باتری و در صورتی است که در نیمی از این مدت فلاش و ال سی دی بیشتری برای تماشای عکس ها به کار رفته باشند.

بنابراین در صورت به کارگیری فلاش یا مرور عکس ها بیش از اندازه در نظر گرفته شده، طول عمر باتری کمتر از میزان محاسبه شده، خواهد بود.

15) حالت فیلم:
● ویژگی اضافی که DSLRها فاقد آن هستند
تمام دوربین ها توانائی عکاسی از تصویرهای ثابت و البته دوربین های کم حجم و EVFها توانمندی فیلمبرداری را هم دارند، اما به ندرت نمونه ای یافت می شود که در هر دو توانائی، عالی کار کند. البته با دوربین فیلمبرداری مخصوص بهتر از دوربین های ثابت می توان به تهیه فیلم پرداخت، اما اگر در موارد استثنائی به آن نیاز دارید، ویدئو یک ویژگی اضافی و عالی به حساب می آید که حتی DSLRهای حرفه ای نیز فاقد آن هستند. برای بازنواخت مناسب و تصویر بزرگ تر از پنجره های استاندارد به کمترین کارآئی VGAـ (480٭ 640 پیکسل در سی فریم در هر ثانیه) نیاز است.

هم چنین دوربین هائی مناسب هستند که کلیپ ها را به سی ثانیه محدود نسازند و تا زمانی تصویر را ثبت کنند که کارت پر شده یا باتری ها تمام شوند.

S770 ـ Exilin EX کاسیو (250 دلار) و Opito A3 پنتکس (250 دلار) از این نمونه به حساب می آیند. در چنین شرایطی اطمینان یابید که دوربین شما صدا را هم ضبط می کند، اما دقت کنید که در دوربین های کم حجم، نزدیک بودن موتور زوم به میکروفون بدان معناست که به ندرت می توانید در هنگام فیلمبرداری زوم هم کنید. در مدل هائی هم چون پاورشات S5 IS کانن (350 دلار) هم که این امکان برای شما فراهم شده است صدای کمی را از موتور خواهید شنید.

16) حالت بازنواخت:
● نمایش و تنظیم عکس ها
بخشی از سرگرمی دیجیتالی رضایت بی درنگ از سهیم شدن لحظات و کنترل عکس ها پس از عکاسی است. بازنواخت بسته به نوع مدل می تواند ابتدائی و با گزینه های پیش مرور معدود، نمایش اسلاید اولیه و منوی چاپ باشد. با این حال در برخی دوربین ها حالت بازنواخت با تغییر تصویر پیشرفته، تنظیم قرمزی چشم، فیلترهای هنری، تبدیل های سیاه و سفید، نمایش شفاف به همراه موسیقی و انواع سرگرمی ها و ویژگی های کاربردی و سطحی، دنیای خاص خود را دارد که شاید علاقه مندان سرسخت هرگز به آنها نرسیده باشند. هم چنین ویرایش و تصحیح تصویر چیزی است که دلیل نیاز به یک کامپیوتر جانبی محسوب می شود.

17) فلاش توکار:
● با دقت استفاده کنید
هر دوربین کم حجم یا EVF یا دارای یک فلاش توکار است که تنها به اندازه یکی دو متر نور می تاباند، اما وقتی در یک کنسرت یا مسابقه مدرسه هستید به اندازه ای قدرتمند نیست که به صحنه برسد. تنها کاری که در این زمان می توان انجام داد عکاسی از پشت سر کسانی است که در جلوی شما قرار دارند. برای گرفتن تصویرهای بهتر از موضوعاتی در فاصله دور، فلاش توکار را خاموش کنید.

در روز روشن می توانید با فعال سازی آن، سایه های شدید پر شده و نوردهی پشت را اصلاح کنید. در هنگام غروب هم آن را با حالت Slow sync یا Night Pprtrait ترکیب کرده تا در حالی که پیش زمینه سوژه را روشن کرده اید بتوانید از صحنه ای در فاصله دور عکاسی کنید.

18) فلاش اضافی:
● یک گزینه خاص
برخی دوربین های کم حجم را می توان با فلاش های قوی تر و بزرگ تر هماهنگ ساخت که با اتصال دهنده shoe ـ hot یا فلاش توکار راه اندازی می شوند. فلاش های اضافی می توانند در فاصله بیشتری نسبت به فلاش های توکار نور ساطع کنند، اما هم چنان به عکاسی از سوژه هائی هم چون یک خواننده روی صحنه از طبقه بالا کمکی نمی کنند.

برتری حقیقی آنها عبارتند از این که شما می توانید منبع نور را به اطراف برده یا از جهت دیگری بتابانید و به موقعیت روبه جلو و تند فلاش های توکار محدود نشوید. این فلاش ها دارای مصرف برق بالائی هستند، بنابراین میان نماها سریع تر چرخیده و باتری دوربین را تمام می کنند.

19) خصوصیات ویژه:
● سبک خود را بشناسید
برخی دوربین های کم حجم و تمام EVFها را می توان با لوازم جانبی شامل فیلترها، مبدل های با زاویه باز و تله فتو و حتی محفظه زیر آب مجهز کرد. یک دوربین کم حجم یا EVF با لوازم اضافی نمی تواند به عنوان یک سیستم دیگر دوربین به حساب آید. چنین تجهیزاتی کارآئی شما را افزایش داده و امکان عکاسی خلاق و هم چنین فضای کمتر نسبت به DSLR، لنزها و فلاش ها را فراهم می سازد.

20) لوازم جانبی دیگر:
● هرچه می توانید روی هم بگذارید
برخی از دوربین های کم حجم وجود دارند که نقش ام پی تری پلیر داشته، از حرکت ثابت ها تصویر گرفته، فیلم ها را با فواصل زمانی فیلمبرداری می کنند، برای سهیم شدن عکس از Fi ـ Wi استفاده کرده و زیر آب نیز کار می کنند، برای بیشتر عکاسان ویژگی های بی مانند از همه چیز مهم تر است.


( بدون کامنت - اولین کامنت را شما بنویسید )



 



سوالات و نظرات کاربران در مورد این مطلب

هنوز نظری در مورد این مطلب ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید!

نکات مهم :

- قبل از طرح سوال یا مشکل خود، کامنت سایر کاربران و پاسخ آنها را مطالعه کنید.
- لطفا فارسی تایپ کنید. امکان بررسی کامنت های پینگلیش وجود ندارد.
- پاسخ سوالات از طریق ایمیل و SMS نیز ارسال میشود. لطفا مشخصات خود را دقیق وارد کنید.

* نام 
آدرس ايميل (برای دریافت پاسخ از طریق ایمیل)
* شماره موبایل (برای دریافت پاسخ از طریق SMS)
توجه: ایمیل و موبایل شما فقط برای دریافت پاسخ سایت بوده و نمایش داده نمیشود.
* متن

* کد امنیتی
کد امنیتی


(اگر کد امنیتی واضح نیست، روی آن کلیک کنید تا عوض شود)
 


توجه : نظر شما بعد از تایید از طرف سایت، نمایش داده خواهد شد.
سرزمین دانلود، مرجع دانلود و آموزش نرم افزار

سرزمین دانلود را دنبال کنید !

عضویت در خبرنامه سرزمین دانلود

با وارد کردن ایمیل خود و سپس تایید آن، جدیدترین مطالب و نرم افزار ها برای شما ارسال می شود:



------------------------------------------