بررسی کنسول بازی پلی استیشن 3 (Play Station 3)
زمزمه های این زلزله زمانی آشکار شد که سونی اعلام کرد پی اس 3 سال 2005 به بازار می آید ، این واقعا یک شوک بود در حالی که ماکروسافت تصمیم داشت انتشار ایکس باکس را به سال 2006 بیندازد. در این حال رییس سونی چنان با اطمینان از توضیع آن در ژاپن در سال 2005 سخن میگفت که انگار یک عدد از آن رآ درون میز کارش دارد البته تعجب برانگیز نیست اما این خبر بسیار شگفت انگیز بود.این یکی از مخفی ترین پروژه های چند سال اخیر در دنیای تکلونوژی بود چنان مخفی که همگان فکر می کردند پی اس 3 (که فعلا کنسول بعدی نام گرفته) اوایل 2007 یا اواخر 2006 به بازار خواهد آمد.این پروژه یک سال پس از انتشار پی اس 3 در ژاپن کاملا مخفیانه آغار شد تیمCOO که سی پی یو و جی پی یو PS2 را طراحی کردند ، شروع بکار کردند هدف اولیه ساخت ابررایانه ای بود که هزار برابر PS2 قدرت داشته باشد و همه کارایی گرافیکی و محاسباتی توسط این چیپ انعطاف پذیر انجام شود .
نام این را پرو ژه سلA می گذاریم این چیپ برای اینکه گرمایش زیادی تولید میکرد نیاز به تکلونوژی 65 نانومتری توشیبا داشت این باعث همکاری توشیبا در این پرو ژه شد (لازم به ذکر است تراشه های امروزی 90 نانومتری است) این اولین بار است که از این تکلونوژی استفاده میشود اما در سال 2002 سونی فهمید که به تنهایی از پس طراحی یک ابر رایانه بر نمی آاید و چیپ در تست محاسباتی با مشکل بر می خورد بنابر این به صورت مخفی پروژه سل دوم را که ما آن را سل B می نامیم را با آی بی ام که طراح قویترین ابررایانه های جهان است شروع کرد.
جیم کیهل سخنگوی ای بی ام گفت : وقتی از ما خواسته شد که روی این پروژه کار کنیم به این نتیجه رسیدیم که این پروژه آینده کامپیوترها خواهد بود بخاطر همین ، شراکت در ساخت آن را پذیرفتیم این سی پی یو بسیار توان بالایی دارد.ما به زودی شاهد ظهور یک ابررایانه در یک تراشه کوچک بر روی دستگاه بازی خانگی خواهیم بود این باعث خواهد شد برای اولین بار کنسولی ،فاصله زیادی با کامپوترهای فعلی بگیرد. با این تکلونژی می توان افکتهای غیر قابل باور که تا به حال وجود نداشتند را ساخت. این سیستم از یک مغز 64 بیتی که با چند کمک پردازنده موازی با باس 256 بیتی تشکیل شده است (این اولین کامپیوتر 256 بیتی جهان است در حالی که کامپیوتر های امروزی به صورت 32 بیتی کار میکنند) هرکدام از هسته ها در کارهای محاسباتی پردازنده مرکزی کمک میکنند مانند هسته صوتی ابتدا قرار بود هسته گرافیکی نیز در درون چیپ اصلی قرار بگیرد اما به علت بالا رفتن حرارت پروژه ان جدا دنبال میشود این سیستم از حافظه های استاتیک استفاده میکند که علاوه بر سرعت با قطع برق حافظه خود را از دست نمی دهد.IBM، سونی و توشبا جزییات و قدرت سی پی یو سلB و فاصله آن نسبت به کامپوترهای امروزی را در کنفرانس ISSCC در چهار صفحه منتشر خواهند کرد ،سونی تعدادی از خصوصیات چیپ سل را فاش کرد .
● هسته گرافیکی :
شاید شگفت انگیز ترین خبردر دنیای بازیها اعلام هکاری مخفیانه NVIDIA وسونی ازسال 2002 بروی جی پی یو پی اس 3 بود این همکاری درست از زمان شکست پروژه سل A شروع شد در واقع سونی بجای دور انداختن سل A شروع به توسعه آن به عنوان جی پی یو پی اس 3 کرد تصورش را بکنید چیپی که قرار بود تمام کارهای پی اس3 را انجام دهد ،امروزبه عوان هسته گرافیکی آن بکار می افتد این واقعا شگفت انگیز است چه قدرت باور نکردنی .در دنیای بازیها اعلام هکاری مخفیانه NVIDIA وسونی ازسال 2002 بروی جی پی یو پی اس 3 بود این همکاری درست از زمان شکست پروژه سل A شروع شد در واقع سونی بجای دور انداختن سل A شروع به توسعه آن به عنوان جی پی یو پی اس 3 کرد تصورش را بکنید چیپی که قرار بود تمام کارهای پی اس3 را انجام دهد ،امروزبه عوان هسته گرافیکی آن بکار می افتد این واقعا شگفت انگیز است چه قدرت باور نکردنی .تصور کنید ترکیب تکلونوژی چیپ سل و تجربه NVIDIA …
سخنگوی شرکت NVIDIAدر این باره گفت: بدون شک این یک انقلاب در دنیای بازی های کامپیوتر خواهد بود.
اولین بار که مهندسین CEO (تیم طراحی جلوه های بصری NVIDIA ) وارد لابراتورCOO (تیم طراحی سی پی یو سل سونی) شدند ،مهندسین سونی در مقابی طراحان NVIDIA یک چیپ سل جادویی گذاشتند (همان سل A) و از آنها خواستد رویاهای خود را برآورده سازند و طراحان NVIDIA تمام تجربه خود را درون این چیپ گذاشتند. از جمله این ابتکارها جدایی و پیوستگی پردازشها بود مثلا وقتی دشمن در بازی به شما نزدیک میشود به صورت جدا پردازش میشود وقتی شما دشمن را از پا در می آورید جسد او روی زمین میافتد و بی حرکت می ماند و به محیط می پیونددو با محیط پردازش میشود ، دیگر ناپدید نمی شود وسرعت لود جسد برابر با سرعت لود محیط میشود از دیگر ویژگی های آن سادگی کار با آن است که طیف وسیعی از افکتهای آماده را در بر میگیرد مثلا وقتی برنامه نویس در بازی رعد و برق میخواهد لزومی به کد نویسی شبیه سازی آن را ندارد بلکه کافیست زمان ومختصات رعد را مشخص کند.احتمالا این سیستم به علت گرافیک بالایی که ارایه میدهد ،باعث اختصاصی شدن بازی های رایانه ای برروری کنسول خواهد شد.
این راهی بر ادامه پی اس2 خواهد بود. همانطور که فروش پی اس 2 در دو سال اول ورودش از کامپیوترهای خانگی بیشتر بود.رییس شرکت سونی در یک اظهار نظر گفت: گرافیک کنسول بعدی همگان را شگفت زده خواهد کرد ما این با هر دو گروه را نشانه رفته ایم هم طرفداران کنسول و هم دارنگان پی سی.چند سالی است که بحث می شود کنسول بعدی در دو مدل work استیشن همه کاره وکنسول بازی عرضه خواهد شد اما با توجه به سکوت سونی احتمالا کنسول بعدی در کنسول بازی پایه که قابلیت اپدیت وارتقاء داردعرضه خواهدشد.
ازنظر قیمت هم سونی پنج سال است که به تکلونوژی نانوکربونها دست پیدا کرده این تراشه ها فوق العاده خنک تر ، کوچک تر و ارزانتر از نیمه هادی های امروزی هستند و سونی تمامی تکلونوژی های جدید خود را برپایه این تکلونوژی پیاده میکند البته ناگفته نماند سونی تمامی کارخانه های تولید کنسول بعدی را در هنگ کنگ میسازد زیرا منطقه آزاد تجاری است و دیگر از دست مالیاتهای سنگین توکیو راحت خواهد شد . همین عوامل باعث پایین آمدن قیمت کنسول بعدی خواهد شد.